CDK 400-CAD/CAM

Потребителски аватар
brad4edat
Мнения: 317
Регистриран: чет юли 06, 2017 12:42
Репутация: 212
Местоположение: Разлог

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от brad4edat » пон яну 13, 2020 00:17

Този директ драйв наистина решава много проблеми и има много плюсове. Но такива силно специфични части са ужасно скъпи! Да не говориме, че ако дефектира този мотор... забрави да го пренавият някъде в БГ или където и да е другаде на разумни цени!:) Смяна само с нов същия като него на убийствена цена. Добра идея и система но за заможни собственици.

Изображение
Изображение

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » вт яну 14, 2020 11:26

Всъщност не е точно така. Тези мотори лесно могат да бъдат направени, защото са много просто устроени. Те по същество са безчеткови трифазни електродвигатели. Сравнително простата механична конструкция обаче се компенсира с малко по-сложното им управление. Всеки който се е занимавал с авиомоделизъм знае какъв бум направиха тези електромотори при мултикоптери, хеликоптери и самолетни модели. Електрониката за управлението е достъпна в готова форма и на приемливи цени, но остава проблема със скъпите енкодери . Между другото и самите електромотори стават все по-достъпни, такива са напр. тези за електровелосипеди и тротинетки. Може би най-сериозния проблем засега е липсата на достъпен любителски софтуер за управление на тези двигатели.
Ето няколко любителски разработки:
http://www.astronomyasylum.com/directdrivemotor.html
http://www.astrosurf.com/cavadore/techn ... ectdrives/
http://siderealtechnology.com/DirectDri ... ogress.pdf
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » ср яну 29, 2020 21:42

Един особено важен компонент осигуряващ връзката между телескопа и монтировката е лястовичата опашка. В известна степен неглижирах този детайл в самото начало на процеса на конструиране. На този етап стана ясно, че формите на основната плоча и средния ринг се нуждаят от оптимизация, така че да позволят лесна фиксация към лястовичата опашка. Беше намерено малко по-различно решение от първоначалната ми идея, но в крайна сметка мисля, че се справихме успешно.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Изпаряване на алуминий и експерименти с вакуумни камери

Мнение от christovantceti » ср фев 05, 2020 23:03

Днес дойде време за алуминизиране на огледалата. От критично значение е те да се измият добре преди алуминизацията. Измиването започва с обезмасляващ препарат, неколкократно изплакване с дейонизирана вода, след което дойде ред на изопропиловия алкохол.

Накрая огледалата се избърсаха щателно с микрофибърна кърпа.

Главното огледало се постави в пригоден за целта носач и се позиционира във вакуумната камера с оптичната повърхност надолу.
[image][/image]
Затваряне на камерата.
[image][/image]
Същата процедура се повтори и с вторичното огледало.
Крайният резултат:
[image][/image]
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM Монтировка

Мнение от christovantceti » ср фев 12, 2020 18:53

След кратко разсейване по повод вакуумните експерименти отново на дневен ред излиза германската монтировка. Остават няколко дреболии за оптимизиране по конструкцията ѝ, но като цяло започва да придобива вид.
[image][/image]
[image][/image]
[image][/image]
[image][/image]
Надявам се съвсем скоро да станат готови втората ос с лагерното тяло и зъбно-червячната предавка. Въпреки, че не нужно чак такова високо предавателно число, предавката ще бъде точно копие на съществуващата такава.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

tsetsodrums
Мнения: 1941
Регистриран: ср юни 13, 2007 22:54
Репутация: 483
Местоположение: София

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от tsetsodrums » нед фев 23, 2020 10:37

Човече много ме кефиш :D
Един от малкото хора дето не само говори, но и действа !!
Респект ! =D>

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM Тринога

Мнение от christovantceti » вт мар 24, 2020 22:19

С напредъка на този проект все по-належащ става въпроса къде да бъде поставен телескопът. В разрез с първоначалната концепция, според която този инструмент трябваше да оперира на подходяща колона в собствена обсерватория се реши да бъде изработена тринога позволяваща известна мобилност на цялото съоръжение. На практика това е и единствения начин за "първа светлина", тъй като поради теглото си от 60 кг е невъзможно да се извърши каквото и да е импровизирано насочване към небесен обект, при все че вече спокойно мога да събера оптиката и механиката. Изискванията към тази тринога са да има значителна товароподемност (130-140кг), да бъде сгъваема, с тегло позволяващо да се носи от един човек и с габарити подходящи за транспорт с лек автомобил.
Тук прилагам едно възможно решение на конструкцията:
[image][/image]
[image][/image]
[image][/image]
Все още остава да се уточни височината на окулярния възел. В този пример окулярът се пада на около 1.6 м височина. Разбира се тази стойност варира при различната ориентация на телескопа и честно казано се чудя дали да я променям.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

bobo
Звезден маниак
Звезден маниак
Мнения: 3712
Регистриран: ср авг 18, 2004 07:22
Репутация: 246
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от bobo » вт мар 24, 2020 23:30

Какво опъват тези разтяжки долу?

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » ср мар 25, 2020 20:54

Регулират височината и наклона на триногата. Чрез тях ръчно ще става нивелирането на монтировката при това без необходимост от допълнителни инструменти.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

bobo
Звезден маниак
Звезден маниак
Мнения: 3712
Регистриран: ср авг 18, 2004 07:22
Репутация: 246
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от bobo » ср мар 25, 2020 23:55

Мисля, че този начин на регулиране на наклона/нивелирането на колоната е неудачен, тъй като отвиването или завиването на винта на разтяжката ще води до преместване на съответния крак напред или назад, при което ще се търка по земята. Освен това трябва пантите горе между краката и колоната да са свободни за въртене, което ще води до неустойчивост.
Не е ли по-добре на края на всеки крак да има прост винт, който да се навива/развива вертикално, при което ще повдига съответната лапа и накланя колоната?
Също бих предпочел краката и колоната да са хванати по-здраво и неподвижно :)
Прикачени файлове
kolona.jpg

Потребителски аватар
barbwire78
Мнения: 258
Регистриран: вт ное 22, 2016 18:01
Репутация: 149
Местоположение: София
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от barbwire78 » чет мар 26, 2020 10:17

Примерно ето така:

Изображение Изображение

Поздрави и Успех на чудесния проект!
Изображение

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » чет мар 26, 2020 11:09

Да, тук принципът на реглаж е същия с лека модификация, която обаче ми се струва слабовата за моите цели. Ако говорим за това кое е най-добре и най-стабилно като конструкция бих предпочел железобетонна колона вкопана на поне 1 м в земята с пясъчна възглавница. Този тип телескопи са за стационарно позициониране и всичко друго е компромис. За моята конструкция взех идея от някои готови решения:
[image][/image]

Един от проблемите с които се сблъсква начинаещия CAD проектант е трудността в осъзнаването на действителните физически размери на това, което създава. Въпреки че имах оптичен стенд, който даваше приблизителна представа за размерите на телескопа честно казано леко се уплаших като го видях сглобен за първи път. Същото важи с пълна сила за монтировката и триногата. Тук може да видите приблизителните пропорции на това което правя:

[image][/image]

За мен много важен е въпроса как ще се транспортират и местят отделните компоненти, по какъв начин ще се сглобяват и колко човека ще е разчета.
Вече ми се струва добра идея да викна Командо на помощ.

[image][/image]
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

Потребителски аватар
viktor
Мнения: 1828
Регистриран: съб мар 11, 2006 03:27
Репутация: 88

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от viktor » ср апр 01, 2020 12:25

Следя с интерес проекта от началото и мога да кажа, че на база това, което съм пренасял ръчно и сглобявал по ливадите, а именно 80 кг техника, при все, че най-тежките компоненти бяха по около 25кг - 12 инчов Нютон и Losmandy G11, твойта система ми е извън идеята за преносимото от сам човек!И наистина килограмите не дават реална представа за обемите! 60килограмов, 16 инчов телескоп и съответната тежка монтировка, на която само главата ще тежи поне 25-30кг. си е работа за двама човека и далеч от идеята ''да ходим да погледаме за два часа тази вечер'' :D Бях убеден, че мислиш нещата в посока стационарен сетъп. :) Но поздравления за развитието на проекта, много му се кефя!
GSO Plossl 4mm
GSO Plossl 42mm
SkyWatcher Plossl 10mm
SkyWatcher Plossl 25mm

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » ср апр 01, 2020 13:42

За съжаление нямам подходящо място, където за постоянно да ситуирам това съоръжение и затова се налага да е преносимо. Ще се радвам ако нужния разчет се ограничи само до двама човека. В тази посока направих някои оптимизации на триногата. Намалих височината на колоната и на краката и същевременно увеличих разкрача и с цел по-добра стабилност. Като цяло телескопът стана по-нисък и малко по-компактен за пренасяне.

Тук с илюстративна цел и за демонстрация на пропорциите съм включил 3D модел на човек с височина 1.80 м
Изображение
Изображение
Последна промяна от christovantceti на ср апр 01, 2020 21:42, променено общо 1 път.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

bobo
Звезден маниак
Звезден маниак
Мнения: 3712
Регистриран: ср авг 18, 2004 07:22
Репутация: 246
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от bobo » ср апр 01, 2020 15:37

Бих предложил, ако конструктивно е възможно и не пречи, на основните части телескоп, монтировка и тринога/колона да има по една или две дръжки за носене или вадене от куфарчето.
Понякога се налага да пренасям целестронска монтировка CGE, ваденето от (фабричния) кашон с дунапрена е кошмар, понеже е доста плътно сложена.

christovantceti
Мнения: 107
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 65
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » ср апр 01, 2020 21:16

Мислил съм за поставяне на дръжки на отделните компоненти още в ранните етапи на проектиране, но реших, че винаги могат лесно да се добавят и на по-късен етап. Иначе пренасянето на телескопа в най-смелите ми планове виждам на разстояния не повече от 4-5м от колата, но да стигнем дотам. Засега всички дейности по него се отлагат за неопределено време. Иначе има още доста важни детайли за проектиране и изработка. Такива са редукторите на монтировката, секателните тръби на вторичното и главното огледало, някои дреболии по окачването и фиксацията на вторичното огледало. Трябва да се изработи и три координатна специална стойка за автоколимационното плоско огледало. В момента мога само да си чертая на воля.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

Отговори
  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение