Direct Drive - размисли и страсти ......

itiman78
Мнения: 330
Регистриран: ср юли 28, 2021 08:11
Репутация: 690
Местоположение: Монтана

Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от itiman78 » нед мар 05, 2023 20:03

Да похвърля една интересна концепция .....
Доколкото четох най сериозните съвременни монтировки не са с никакви черяци и прочее пишман предавки а са на конкретния принцип ......
Ползват задвижване директно от мотори ......
Например тези - https://planewave.com/mounts-gimbals/
В случая ако опростачим въпроса излиза че сериозен стъпков мотор (какъвто се и явява задвижването на тия монтировки) може да постигне сериозна точност в позиционирането си .....
И цялата врътка е в обратната връзка (енкодера) и прецизното управление ...... а това вече е много интересна насока за копаене ......
Щото единн по-мъжки стъпков мотор с един приличен ъглов енкодер се явява себедостатъчен за постигане на целта .... Разбира се комбиниран с подходящата електроника и софтуер ......
Техника:
Смена 8М

Потребителски аватар
tishovsx
Мнения: 1005
Регистриран: чет яну 22, 2015 13:12
Репутация: 1136
Местоположение: Ботевград

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от tishovsx » нед мар 05, 2023 20:05

Еми, бях пуснал нещо по темата за сравнение, някой видя ли!?
Mount: iOptron CEM26 GoTo iPolar LiteRoc
Telescope: Omegon Pro APO AP 76/342/F4.5 ED Triplet
Cameras: ZWO ASI 533MC-PRO,ASI 183MM-PRO.
Guiding cameras: ASI 220MM Mini, WO 50mm f/4 Guide Scope.
Filters: Astronomik UHC, LRGB,SHO-6nm
Focuser :ZWO EAF 5v
Automation: ASIAir Plus, EFW 8x1,25"
Apple iMac 13,1 A1418, iPad A1893, MacBook Pro 15’’
"Най-големият враг за знанието не е невежеството, а илюзията за знание...."
Стивън Хокинг
“Необикновените твърдения изискват необикновени доказателства”.

itiman78
Мнения: 330
Регистриран: ср юли 28, 2021 08:11
Репутация: 690
Местоположение: Монтана

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от itiman78 » нед мар 05, 2023 20:33

Цитирай се де ...

Гледам има дискретни енкодери и с по 50 000 PPM Pulses per revolution
спокойно може да се отрои тая цифра и става приказка....
Техника:
Смена 8М

Потребителски аватар
Acho
Мнения: 64
Регистриран: съб май 12, 2018 22:10
Репутация: 243
Местоположение: София

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от Acho » нед мар 05, 2023 22:24

Това е бъдещето на всички монтировки висок клас. Предимствата пред всички останали задвижвания са във всеки аспект.

Високата цена идва от т.н. Енкодъри, които трябва да са с изключително висока резолюция (~ 15-20 милиона cpr) и да са монтирани диретно на осите.

Стъпковите мотори са неприложими за такъв тип монтировки, поради техническата им природа, те нямат смислен въртящ момент при голямо деление на микростъоките, пък и е невъзможно да се достигне толкова голямо деление на стъпката за сидерично следене.
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro + x0.85 ff
Celestron CG5-GT
Canon 1000D (full spectrum mod)
Svbony 50mm guide scope + ZWO ASI120mm mini
Antares 1.25" W-70 окуляри
Antares 80A, 23A, 12 и 25 филтри, Baader UHC-S, Optolong UV/IR cut filter 2''+1.25", Baader 7nm H-alpha

https://www.astrobin.com/users/Acho/

itiman78
Мнения: 330
Регистриран: ср юли 28, 2021 08:11
Репутация: 690
Местоположение: Монтана

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от itiman78 » нед мар 05, 2023 22:51

Ако го мерим по cpr тия ppm се очетворяват .... стават 200 000
математиката казва че в такъв случай имаме РЕАЛНА ъглова разделителна способност около половин ъглова секунда ..... за любителски цели мисля че е достатъчно....

За стъпковаците мисля че си прав - трудно ш се вкарат в толкова прецизен режим - доколкоро знам реалния максимум е около 5000 стъпки на оборот де изкарват в микростъпковите режими - серво си трябва - което в известен смисъл е по-просто .....

Абе интересно е да се поумува в тая насока .....
Техника:
Смена 8М

itiman78
Мнения: 330
Регистриран: ср юли 28, 2021 08:11
Репутация: 690
Местоположение: Монтана

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от itiman78 » пон мар 06, 2023 13:43

Ае си поръчаме по един!


Техника:
Смена 8М

Tercel
Мнения: 29
Регистриран: ср яну 04, 2023 11:58
Репутация: 124

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от Tercel » пон мар 06, 2023 16:48

itiman78 написа:Ако го мерим по cpr тия ppm се очетворяват .... стават 200 000
математиката казва че в такъв случай имаме РЕАЛНА ъглова разделителна способност около половин ъглова секунда ..... за любителски цели мисля че е достатъчно....

За стъпковаците мисля че си прав - трудно ш се вкарат в толкова прецизен режим - доколкоро знам реалния максимум е около 5000 стъпки на оборот де изкарват в микростъпковите режими - серво си трябва - което в известен смисъл е по-просто .....

Абе интересно е да се поумува в тая насока .....
Стандартно двуполюсните стъпкови са 200 стъпки за 1 оборот( Nema 17/23 масовките). Това е 51200 стъпки в режим 1/256 microstepping за 1 оборот с такъв драйвер.
За мойта измишльотинка слага и предавка 1:1500 и въртя на 900 импулка в секунда. Под 100hz вибрациите са прекалени. 80 е абсалунен минимум ако се върти нещо много инертно което да ги обере (мн кИла се друсат по-трудно).



Sent from my SM-N975F using Tapatalk


itiman78
Мнения: 330
Регистриран: ср юли 28, 2021 08:11
Репутация: 690
Местоположение: Монтана

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от itiman78 » пон мар 06, 2023 17:31

Tercel то на теория звучи прекрасно - само че в практирката се срещаш с показатела еластичност на предавките а това важи особено за ремъците ...... при толко голяма редукция еластичноста ти ще е огромна та какви и ремъци да сложиш .....
Нормалната редукция при ремъчна е около 1:200 и си я кандилкаш в микростъпков режим с прекрасна точност.
А относно гладкостта на работа на стъпковака, това се определя от качеството на драйвера и степента на микростепинга ....

Ето ти един мой експеримент с стъпковак как изглежда при 1/8 делител плавността .... при високите класове драйвери става толко мазно че нема как да го усетиш....
Техника:
Смена 8М

christovantceti
Мнения: 282
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 608
Контакти:

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от christovantceti » вт мар 07, 2023 11:10

Основната идея при direct drive монтировките е да се спестят пари от редуктори и максимално да се опрости механиката на телескопа. Както вече беше коментирано по-горе най-важния компонент при тях се явяват свръх прецизните енкодери. Понеже съм проучвал подробно въпроса преди години мога по памет да кажа, че за един среден любителски телескоп с апертура 300-400мм са нужни енкодери с резолюция от минимум 1 000 000 импулса на оборот. Самите мотори са трифазни и изключително опростени и могат да се направят. Тук по-интересен е въпросът за управляващата електроника и софтуера. Все пак последните могат да се преодолеят, но енкодерите остават като проблем. Може би един по-ефтин вариант са магнитните енкодери.
На въпроса за задвижването на телескопа- няма значение дали го въртите с манивела, с парна машина или със стъпков мотор стига да имате на главните оси енкодери с обратна връзка към контролера. Също така не са важни и редукторите, защото чрез енкодера позицията се коригира постоянно и в реално време. Остават единствено грешките от самия енкодер, разбира се при добре направени оси с прецизни лагери.
Ако не ме лъже паметта Planewave използват енкодери на тази фирма https://www.renishaw.com/en/position-encoders--6331. В монтировките от по-висок клас слагат абсолютни енкодери.
Компромисен вариант за бедния любител е поставянето на енкодера не на основната ос, а някъде по редуктора. Тук давам за пример моето решение с енкодер след зъбноремъчната предавка, но преди червячната.
енкодер и червяк1.JPEG
Декл.ос с редуктор Nema 23.JPG

Този енкодер е OMRON-10 000 имп/об или след зъбночервячната предавка - 2 500 000 импулса, което е достатъчно за моя проект. В този вариант обаче има и сериозен недостатък и това е факта, че енкодера не може да отчете грешките на зъбно-червячната предавка, които са най-големи, а отчита само тези на стъпковия мотор и на зъбноремъчната предавка. Все пак има смисъл от тази конструкция. Малко по-късно ми хрумна много по-добра идея, а именно фрикционна предавка между основната ос и енкодера. За целта трябва да се направи прецизен диск фиксиран към зъбното колело и малка ролка към оста на енкодера. По този начин няма да има мъртъв ход и периодичната грешка ще се сведе до минимум.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

itiman78
Мнения: 330
Регистриран: ср юли 28, 2021 08:11
Репутация: 690
Местоположение: Монтана

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от itiman78 » вт мар 07, 2023 11:47

Вариант някакъв е да се сложи сравнитеално евтин енкодер зацепен към главната ос посредством прецизна ремъчна редукция 1:5 (при такава редукция и липса на товари еластичността ш е минимална) и ето ми го милиона cpr ......
Техника:
Смена 8М

christovantceti
Мнения: 282
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 608
Контакти:

Re: Direct Drive - размисли и страсти ......

Мнение от christovantceti » вт мар 07, 2023 12:38

Не става. Възможно е обаче да се направи каскада от зъбноремъчни предавки и фрикционна и да се постигне достатъчно високо предавателно число при малка грешка. Нещо от сорта:
cascada.jpg
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

Отговори
  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение