Build Log: 10 инчово огледало

телескопи, бинокли, оптика, "направи си сам"

Модератори: bobo, rw, Nuke

Потребителски аватар
BoByS
Мнения: 54
Регистриран: ср яну 09, 2013 23:39
Репутация: 0
Местоположение: София
Контакти:

Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от BoByS » вт фев 28, 2017 11:45

Здравейте!
Ще понапиша процеса на изработка на огледало, така, както го знам аз. Благодаря на Маги за заготовката - подготвям се за този момент над 15 години и винаги ми се е искало да пробвам да направя собствено огледало. Размерът е малко под 10 инча (247мм). Ще се целя между f/5 и f/6, като много се надявам да го докарам до f/5. Ако има интерес - ще публикувам резултатите от опитите ми тук. :)
Започвам с фасетиране и кантиране на заготовката. Правя го с камък за заточване на ножове (имам доста фин камък - ако беше с по-едра фракция, нямаше да ми отнеме толкова време). Много е важно да се работи мокро, тъй като сухото търкане на стъкло образува прах, който може да породи силикоза - една доста НЕзабавна болест! Когато инструментът и стъклото са мокри - няма такъв проблем. Това, което аз открих в процеса е, че ми е най-удобно да напълня леген с вода, слагам огледалото в него, подпряно на долния си ръб, мокря всичко и търкам отгоре. За около 20-тина минути тялото свиква с движението и може постоянно да се върти, докато се търка. :) На около половин диаметър топвам камъка в легена и продължавам. Хубаво е да се използва ръкавица - заради търкането, понякога камъкът влиза в контакт с кожата на подпиращата ръка - видно на втората снимка. #-o
За заглаждане на ръба от изрязването на заготовката ми трябваха около 5-6 обиколки с финия камък, въпреки, че следата от отрязването беше сравнително голяма - около 2 мм остра изпъкналост. За фаските - по около 4-5 обиколки на страна. Както казва Добсън - няма правилен и грешен начин в търкането - важното е да спиш добре, да ядеш добре и да работиш здраво. :)

Теоретична част (калкулация в сайта на SF):
My_Mirror_10inch_f5_Theory.jpg
Хубаво е изчисленията да се напишат на кутията за съхранение на стъклото. Често се налага някакво преизчисляване или достъп до данните. Най-лесно е те да НЕ СЕ запомнят. :mrgreen: Трябва да се добави и теглото на стъклото, след като кривината е готова. Така по-лесно ще се сметне после теглото на долната част на телескопа, който ще побира това огледало. :) Тези на снимката съм ги направил сам. Може да използвате формулите за дълбочината от сайта на StellaFane или да използвате формулата, която много просто изведох: S = D/16x; където S - sagitta [mm], D - диаметър на огледалото [mm], x е избраното отношение за F/D (в моя случай е 5). Не разбирам защо никой не е публикувал подобно опростяване, което за мен е много удобно, а оставят да се смята през Радиуса на огледалото и Фокусното разстояние...
FK-1.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:02:28 10:57:33
Image taken on:
вт фев 28, 2017 08:57
Focus length:
3.88 mm
Shutter speed:
1/30 Sec
ISO speed rating:
300
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Lenovo
Camera-model:
Lenovo Z2
Тук се вижда как ръбът вече е сравнително гладък, има и фаски на горната и на долната страна. Показана е горната страна - тази, която ще се търка. Не намерих вариант, в който да търкам, без да отчупя парченце. Няма значение, тъй като е много плитко и няма да повлияе на крайния резултат - така или иначе ще изчезне по време на изработката.
FK-2.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:02:28 10:56:57
Image taken on:
вт фев 28, 2017 08:56
Focus length:
3.88 mm
Shutter speed:
1/20 Sec
ISO speed rating:
700
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Lenovo
Camera-model:
Lenovo Z2
За около 30 минути търкане се получиха добри фаски (между 2 и 3мм) от двете страни и кант, който е задоволително прав. Ще помисля дали му трябва още, но така или иначе, в процеса на изработка, ще се налага да се повтаря процедурата. :)
FK-3.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:02:28 10:56:11
Image taken on:
вт фев 28, 2017 08:56
Focus length:
3.88 mm
Shutter speed:
1/30 Sec
ISO speed rating:
600
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Lenovo
Camera-model:
Lenovo Z2
Това ще е много разточителна тема, която ще ми отнеме доооста време, но се надявам да се получи сравнително DIY насочено ръководство, без много подробности. :) Налага ми се внимателно да обмислям всеки един етап, интересувам се от това от много време, като в последните 2 години е най-активно. В момента чакам да ми отговорят за абразивите и кога могат да ми ги доставят. До тогава ще направя гипсовия инструмент - най-добре е да е с дентален гипс, тъй като не е хигроскопичен. Ако се използва обикновен - трябва да се импрегнира с епоксидна смола или някакъв лак, защото от мокренето, обикновеният гипс ще се разпадне. Денталният гипс е около 6 пъти по-скъп за килограм, но си струва. Имам някакъв, но е под 1 буркан и няма как да ми стигне. Ако не намеря още 1-2 кг, ще се наложи да купувам 25 кг чувал. Добре, че имам приятели - зъботехници. :) Към момента имам 3 варианта, според приоритета - 1) Правя диск от обикновен гипс, импрегниран го със смола (имам налична смола, трябва да стигне); 2) Правя инструмент от обикновен гипс и го намазвам с остатъка от денталния, колкото да го покрие добре; 3) Да намеря/купя още дентален гипс и да го използвам.
Събрал съм стари плочки от приятели, доста дебели...ще използвам метода на Берислав Бракун (Berislav Bracun) - с инструмент от начупени с чук плочки. Тези за басейни са около 50 лв на квадрат и отпадат като вариант в момента...

Следващ етап: Направа на гипсов инструмент. Как се определя коя страна да се търка.
Поздрави!
Апаратура:
10'' SkyWatcher Dobsonian Reflector - F=1200mm; f/4.7.
Окуляри: Plossl: 25mm; 10mm; 6mm. Kellner: 15mm // 2x Barlow.
Филтри: Син, червен, лунен, слънчев.

Потребителски аватар
Хектор
Мнения: 1417
Регистриран: пет апр 04, 2014 00:46
Репутация: 256
Местоположение: София

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от Хектор » вт фев 28, 2017 14:08

Адмираций колега =D>
Потърсете Monooka за съвет от форума тук.
Когато определите страните,отнемете (шлайфайте) задната страна 0,5мм.със абразив със номер около 240,като най-лесно е да стане със движение по хорда.Така ще изчезнат повърхностните напрежения поне малко ако има такива.Добре е ако имате поляризационен филтър да видите за напрежения във стъклото или ако нямате..........Заравяте във кофа със пясък огледалото-поставяте ги във фурна и започвате бавно да увеличавате температурата до 200 градуса-ПОСТЕПЕННО и БАВНО,после пак така наобратно докато не изстине.
Правил съм доста огледала и изброеното е задължително ПРЕДИ да започнете.
Успех.......... :D
Конус Гигант модифициран -22x80 със паралелограмна монтировка
Слънчев Телескоп-Carl Zeiss Yena 50/540
PZO-Бинокуляр
Seben M10 (EQ 5) тракинг със мотори по двете оси и полярен търсач....
SkyWatcher Custom made 258mm
Ако не се проваляте,значи не сте достатъчно иновативни........

Потребителски аватар
BoByS
Мнения: 54
Регистриран: ср яну 09, 2013 23:39
Репутация: 0
Местоположение: София
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от BoByS » вт фев 28, 2017 14:28

Хектор написа:Адмираций колега =D>
Потърсете Monooka за съвет от форума тук.
Когато определите страните,отнемете (шлайфайте) задната страна 0,5мм.със абразив със номер около 240,като най-лесно е да стане със движение по хорда.Така ще изчезнат повърхностните напрежения поне малко ако има такива.Добре е ако имате поляризационен филтър да видите за напрежения във стъклото или ако нямате..........Заравяте във кофа със пясък огледалото-поставяте ги във фурна и започвате бавно да увеличавате температурата до 200 градуса-ПОСТЕПЕННО и БАВНО,после пак така наобратно докато не изстине.
Правил съм доста огледала и изброеното е задължително ПРЕДИ да започнете.
Успех.......... :D
Благодаря за съветите! :)
Това за задната страна - ще стигна до там, заедно с движението, което се използва. За филтъра също ще поясня в бъдеще, но тепърва чувам за това с пясъка, може би ще пробвам този вариант. :)
Поздрави!
Апаратура:
10'' SkyWatcher Dobsonian Reflector - F=1200mm; f/4.7.
Окуляри: Plossl: 25mm; 10mm; 6mm. Kellner: 15mm // 2x Barlow.
Филтри: Син, червен, лунен, слънчев.

Потребителски аватар
magi208
Мнения: 938
Регистриран: вт фев 24, 2015 17:34
Репутация: 54

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от magi208 » вт фев 28, 2017 14:36

Ако искаш имам полимерни поляризационни филтри много . Без рамки са , слагаш им картонена рамка и си гледаш .
Мога да ти пратя - подарък .
Целестрон 280 F/10 Шмидт-Касегрен
Целестрон 150 F/5 Рефрактор

Потребителски аватар
BoByS
Мнения: 54
Регистриран: ср яну 09, 2013 23:39
Репутация: 0
Местоположение: София
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от BoByS » вт фев 28, 2017 14:57

magi208 написа:Ако искаш имам полимерни поляризационни филтри много . Без рамки са , слагаш им картонена рамка и си гледаш .
Мога да ти пратя - подарък .
Добре, звучи чудесно. Благодаря, Маги! Ще ти драсна ЛС. :)
Поздрави!
Апаратура:
10'' SkyWatcher Dobsonian Reflector - F=1200mm; f/4.7.
Окуляри: Plossl: 25mm; 10mm; 6mm. Kellner: 15mm // 2x Barlow.
Филтри: Син, червен, лунен, слънчев.

Gemini
Мнения: 39
Регистриран: чет май 21, 2009 23:05
Репутация: 2
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от Gemini » вт фев 28, 2017 19:08

Поздравления за решението и ентусиазма да изработиш сам главно огледало за телескоп! От многото варианти, които сме използвали за направата на инструменти за шлифоване, искам да ти дам един съвет. Избягвай да използваш "инструмент от начупени с чук плочки". Ние ( "Астрорефлект" ) сме пробвали дори по-лекия вариант - изрязани квадратни елементи от различни видове фаянсови плочки и теракоти. Въпреки това, при достигане на работа с финните прахове, риска от получаване на скречове ( драскотини ) е много висок. По тази причина ти препоръчвам да избереш и купиш възмножно най-евтините стъклени плочки с размер 20х20мм , които обикновено се използват за мозайки на бани и басейни. Те са закрепени на мрежички най-често с размер 30 х 30 см. Избери онези, които са с дебелина около 6-7 мм, а не по-тънките 2-3 мм. Те имат така важните обли ръбове, от които по време на работа и износването им, риска да се отчупят микроскопични частички предизвикващи скречове, е много по-нисък. Малко по-високата цена на инструмента е оправдана в сравнение с по-евтин и създаващ непрекъснато проблеми инструмент. В тази връзка е особено важно при залепването на плочките да имаш добри канали между тях. Имам предвид, незапълнени изцяло. Обикновено инструмента се износва по-бързо и ако плочките изтънеят достигайки нивото на лепилото ( примерно епоксидната смола ), каналите изчезват. Трябва внимателно, без да засягаш плочките, да вдълбочиш каналите. Това също помага за намаляване на риска от скречове. Успех, ще следим напредъка ти.
http://www.astroreflect.com - изработка на телескопи Добсън

mooooka
Мнения: 169
Регистриран: пет дек 08, 2006 17:32
Репутация: 1
Местоположение: Добрич
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от mooooka » пет мар 03, 2017 20:37

Здравейте и честит 3ти март.

Поздравления за това че се си се захванал с това начинание.На 99% съм сигурен че заготовката ти е без вътрешни напрежения,защото е от витринно стъкло.Но нищо не ти коства да я провериш.Това с пясъка го зарежи,за да се освободи заготовката от вътрешни напрежения,ако има такива ти трябва пещ с програмируем контролер.Задната страна на заготовката я пришлифоваите до равна повърхност за избягване на последващ астигматизъм.Може и до абразив F320,360,400 в зависимост с какъв разполагате.Предлагам ти да започнеш да шлифоваш огледалото по този начин от този клип
Аз лично бих те посъветвал да си направиш инструмента от обикновен гипс.След като изсъхне добре го покриваш с епоксидна смола.Страната която ще бъде работна я заливаш с 10-12мм. смола и след това и нарязваш каналите с ножовка и си готов.Не ти трябват плочки и тем подобни и няма опасност нещо да се отчупи.Инструмента го направи с 40-45мм.дебелина да е удобен за работа.
Изображениеfree picture upload
Изображениеimagehost
Изображениеscreen capture software
Ето ти една за кураж
Изображение20mb image hosting

Потребителски аватар
BoByS
Мнения: 54
Регистриран: ср яну 09, 2013 23:39
Репутация: 0
Местоположение: София
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от BoByS » ср мар 08, 2017 16:23

Здравейте отново!
Много благодаря за позитивните отзиви - определено източник на добри идеи и поводи за размисъл! :)
Към момента ми е много трудно да определя технология, но ще се придържам към денталния гипс. Ще помисля в последствие за епоксидната смола. Звучи добре, стига да открия откъде да купя по-големи количества от нея. Съдейки по гипса, за 10-12мм слой ще трябва около 1 кг смола.

Продължавам с ръководството и това, което правя в момента, а също така и грешките, с които се сблъсквам. В крайна сметка, ако се учиш от чуждите грешки е много по-лесно и по-евтино. ;)
Tool_1.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:03:06 16:46:50
Image taken on:
пон мар 06, 2017 14:46
Focus length:
3.88 mm
Shutter speed:
1/30 Sec
ISO speed rating:
800
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Lenovo
Camera-model:
Lenovo Z2
Имам доставчик на следния гипс. Дентален, нехигроскопичен, розов, 4-ти клас (най-твърдият, който към момента мога да намеря). Не знам дали има по-твърд (доста съм далечен от зъботехниката), но този така или иначе е достатъчно твърд - когато изсъхне, може да понесе около 400 kg/cm^2. Смесвам го в съотношение 200мл вода на 500 гр. гипс. Според инструкцията трябва да се смесва с 24 мл вода на 100 грама, но става нещо като гипс за шпакловка. Тъй като на мен ми трябва малко по-течен, за да мога да го лея, а не да го мажа - увеличих малко дозировката. Доста е скъп и не препоръчвам този вариант - може би обикновен гипс с епоксидна смола е по-евтин вариант. Всичко зависи от смолата. :)
Tool_2.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:03:08 13:02:24
Image taken on:
ср мар 08, 2017 11:02
Focus length:
3.88 mm
Shutter speed:
1/25 Sec
ISO speed rating:
500
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Lenovo
Camera-model:
Lenovo Z2
Набързо направих борд от календар (ДА НЕ СЕ ПОЛЗВА!!! - защо, по-долу). Тук важното е да се опъне хубаво по канта на стъклото. Намазвам стъклото с олио и го разпределям доколкото е възможно.
Tool_3.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:03:08 13:31:44
Image taken on:
ср мар 08, 2017 11:31
Focus length:
3.88 mm
Shutter speed:
1/25 Sec
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Lenovo
Camera-model:
Lenovo Z2
Изсипах вътре 1 кг гипс, разбъркан с 2 ч.ч. вода (не са пълни чашите - когато се измери водата, условно може да се види количеството). След около 20-30 минути е готово да се маха от формата. Хубаво е да се отстрани от стъклото, докато е топъл гипсът - иначе може да залепне. Препоръчвам по някакъв начин да се направи преграда между стъклото и гипса (алуминиево или полиетиленово фолио). С малко повече сила, успях да отстраня гипса от стъклото. За в бъдеще - определено ще пробвам с алуминиево фолио, за да няма никакъв риск, че гипсът ще остане на стъклото. Тук ще помоля някой от вече правилите това да се изкажат как го правят те - би било добър източник на опит.

Дотук добре, всичко минаваше гладко. Бърках по половин килограм гипс, слагах го върху магнит от вибробункерно захранващо устройство (което се занимавах да произвеждам наскоро, но без особен финансов успех), за да махна балоните в самия гипс (наличният ми вариант на вибромаса) и накрая го изсипвах върху стъклото. Получи се гладък и хубав инструмент. В този момент ми трябваше още гипс. С 1 кг успях да направя инструмент с дебелина 14 мм (крайно недостатъчно). Според елементарната логика, за 10 инчово огледало ще са необходими 3 кг гипс. Добре, че магазинът е на 20 метра от входа ми, та мога бързо и лесно да се сдобия с още гипс, срещу съответната сума. :)
След като отделих стъклото, направих нов борд от календар. Забърках директно 1 кг гипс и след 60 секунди яростно бъркане го излях върху стария гипс. Тук имам добър опит за това как гипс залепва върху гипс, когато не е намазан с отделящ реагент. #-o След последния (3-ти) килограм гипс, смятах, че няма да има никакъв проблем, тъй като до момента всичко вървеше като по вода, но уви - бордът подгизна и се разпадна. #-o :mrgreen: :oops: Нямам представа защо нямаше проблем първият път, но на втория - не се получи. Може би количеството гипс е прекалено тежко за календара...следващият път ще използвам по-дебел картон или ако мога - ще намеря някакъв вид тънка пластмаса, за да го ползвам за такива форми.
Имам късмет, че днес е 8-ми март (честито на нежната половина от форума!), правих всичко в хола и жената щеше да ме изсели...ама и мина - подмазах се с букет. :mrgreen: После беше 2 часа миене. Така че - да е за урок, никакви лъскави и тънки картони за борд. :)
Краен резултат (към момента):
Tool_4.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:03:08 15:48:37
Image taken on:
ср мар 08, 2017 13:48
Focus length:
3.88 mm
Shutter speed:
1/10 Sec
ISO speed rating:
900
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Lenovo
Camera-model:
Lenovo Z2
Остава да изсъхне за 24 часа, да го пошкуря малко и да повторя процедурата с гипса. За да не разводнявам темата - ще напиша ъпдейт, когато инструментът е готов и имам всички абразиви - моля за търпение, ще отнеме време, колкото и да ми се иска всичко да е налично максимално бързо. Да се похваля - имам и помещение, в което да работя - при роднини на приятелката. Ще внимавам с гипса, да не ме изсели и от там. :mrgreen:
Апаратура:
10'' SkyWatcher Dobsonian Reflector - F=1200mm; f/4.7.
Окуляри: Plossl: 25mm; 10mm; 6mm. Kellner: 15mm // 2x Barlow.
Филтри: Син, червен, лунен, слънчев.

Потребителски аватар
penko
Мнения: 2045
Регистриран: ср юли 05, 2006 19:46
Репутация: 1463
Местоположение: Димитровград
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от penko » ср мар 08, 2017 17:36

BoByS написа:Изсипах вътре 1 кг гипс, разбъркан с 2 ч.ч. вода (не са пълни чашите - когато се измери водата, условно може да се види количеството). След около 20-30 минути е готово да се маха от формата. Хубаво е да се отстрани от стъклото, докато е топъл гипсът - иначе може да залепне. Препоръчвам по някакъв начин да се направи преграда между стъклото и гипса (алуминиево или полиетиленово фолио). С малко повече сила, успях да отстраня гипса от стъклото. За в бъдеще - определено ще пробвам с алуминиево фолио, за да няма никакъв риск, че гипсът ще остане на стъклото. Тук ще помоля някой от вече правилите това да се изкажат как го правят те - би било добър източник на опит.
Когато правех на времето огледалата (17 и 20 см) с баща ми, използвах епоксидна смола и не съм слагал стъклената заготовка на нея, защо да я слагам като тя е течна и заема хоризонтално положение. След като изсъхне го нарязвам на квадратчета. Полировалника го правех върху шлифовалника, слой от асфалт и колофон. При него за да заеме формата на огледалото мажех стъклото със сапунена вода, нагрявах полировалника с горелка и слагах стъклото отгоре като го придвижвах за да не залепне за смолата.
Защо не облепиш с широко тиксо този "борд"?
Виж тук има доста книги за телескопостроене. Можеш да вземеш някои идеи от тях. http://antares48.byethost7.com/%D0%B1%D ... %BA%D0%B0/

П.П. Когато нарязваш квадратчетата не ги прави точно симетрично, т.е. центъра на шлифовалника, а след това и на полировалника да не ти се пада в центъра на някой квадрат както е направен шлифовалника на mooooka.
Bresser 150/750;
Bresser Exos-2GT;
Canon 100D, Canon 1200D mod.

Потребителски аватар
Хектор
Мнения: 1417
Регистриран: пет апр 04, 2014 00:46
Репутация: 256
Местоположение: София

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от Хектор » ср мар 08, 2017 20:36

Полировалника го правех върху шлифовалника, слой от асфалт и колофон.......
Така е най-лесно и бързо...... :wink:
Когато нарязваш квадратчетата не ги прави точно симетрично, т.е. центъра на шлифовалника, а след това и на полировалника да не ти се пада в центъра на някой квадрат както е направен шлифовалника на mooooka.................Това е задължително :wink:
Конус Гигант модифициран -22x80 със паралелограмна монтировка
Слънчев Телескоп-Carl Zeiss Yena 50/540
PZO-Бинокуляр
Seben M10 (EQ 5) тракинг със мотори по двете оси и полярен търсач....
SkyWatcher Custom made 258mm
Ако не се проваляте,значи не сте достатъчно иновативни........

mooooka
Мнения: 169
Регистриран: пет дек 08, 2006 17:32
Репутация: 1
Местоположение: Добрич
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от mooooka » ср мар 08, 2017 21:47

BoByS нямам време сега но утре ще напиша два реда.Полировалника Не го прави в/у шлифовалника,защото ако получиш драскотина какво ще правиш. [-X

Потребителски аватар
BoByS
Мнения: 54
Регистриран: ср яну 09, 2013 23:39
Репутация: 0
Местоположение: София
Контакти:

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от BoByS » чет мар 09, 2017 11:50

Привет на всички!
Е, до шлифовалника има много много време, така че това към момента не е приоритет, но е добре да се мисли отрано. Въпреки, че не спирам да търся асфалт/засъхващ битум. Маги даде повод за размисъл - ще се придържам към нейната версия на битумен грунд.

Първо, ще започна с малко термини, които трябва да се знаят, а именно: 1. TOT (от англ. tool-on-top) - когато инструментът е отгоре на стъклото, т.е. държите инструмента и с него търкате стъклото. 2. MOT (от англ. mirror-on-top) - когато стъклото е отгоре, т.е. държите стъклото и с него се търка по инструмента. 3. Щрих (от англ. Stroke) - определена комбинация от движения, които правят някакъв ефект (или дефект) върху повърхността на стъклото. Всички щрихи могат да се намерят тук -> ТУК. 4. Цикъл (от англ. Cycle или Wet) - разстоянието между две отделни намокряния. Изглежда така: Поръсвате абразиви върху стъклото. Мокрите обилно с вода (никога не се работи на сухо!!!). Търкате стъклото. Шумът от абразива затихва и се налага използването на нов абразив (при #60 е около минута и половина). Край на цикъла.
Тук е важно да се уточни, че когато стъклото е отгоре (МОТ) - радиусът на кривина (това е центъра на гигантската сфера, която описва повърхността на нашето огледало и е равен на 2 пъти фокусното разстояние) се приближава към стъклото (намалява се). Ако сте прехвърлили избрания радиус и е станал прекалено малък - сменяте с ТОТ - по този начин радиусът на кривина се отдалечава от стъклото. Затова, при вдълбаване на сферичната повърхнина се започва с МОТ - за да се вдълбае сферата в стъклото.
Много е важно да се върти хаотично както инструмента, така и стъклото. Примерно, за ТОТ ще иглежда така - търкате 4-5 пъти, въртите инструмента в ръцете си обратно на часовниковата стрелка. Въртите стъклото върху масата по часовниковата стрелка на произволен ъгъл. Следващият щрих е 5-6 пъти и въртите. Важно е да не е точно - колкото по-хаотично, толкова по-добре. В крайна сметка се мъчим да обходим всички диаметри на стъклото с всички диаметри на инструмента. :)

Ще продължа с изградената стратегия за изравняване на задната част. Мисля да използвам #60, #80, #120, #220 абразиви. Пълната последователност ще излезе наяве, когато се стигне до истинското търкане на сферичната повърхнина (предната част). Коя страна да бъде задна и коя - предна, може да се определи с метална линия или друг сравнително твърд и прав предмет. Поставя се върху огледалото и се гледа под ъгъл. Ако се виждат много луфтове между линията и стъклото от едната страна, а от другата е надигнат центъра на линията - добре е да се избере страната с луфтове за предна част на стъклото (тази, която ще има сферична повърхнина и де-факто ще отразява светлината). В моя случай - и двете страни имат някои по-дълбоки участъци и се виждат проблясъци светлина между линията и стъклото, така че няма особено голямо значение коя страна ще е горна и коя - долна.
Може и да се установи наличието на някакъв вътрешен балон в самото стъкло (ако е лято). В зависимост от това колко е голям балонът и къде се намира, може да успеете да го изтъркате с абразивите. Ако не сте сигурни - по-добре да оставите страната с балона на задната страна на стъклото. Пример: Балон около 1 мм на 1мм от повърхността на центъра ще се премахне, тъй като при нормалните фокусни разстояния ще трябва да отнемете около 2.5-3мм от центъра на стъклото. Най-малко се търкат ръбовете, поради тази причина, ако балонът е по-близо до ръбовете - по-добре тази страна да не се пипа. Същото важи и за пукнатините или отчупванията по ръбовете.
За задната част мисля да използвам 1/3 CоC (1/3 center-over-center) или нормален щрих. Това е и най-разпространеният и популярен щрих в телескопостроенето. :) Причината да избирам него е тази, че той износва равномерно центъра, ръба и цялата област между тях. Мисля да работя с ТОТ. С по-агресивно въртене на инструмента и стъклото смятам, че ще успея да изравня задната страна. Целта не е да се вдълбае сферична повърхнина, което на мен се вижда доста трудно. Ясно е, че когато търкаш 2 повърхнини една в друга, едната става изпъкнала, а другата - вдлъбната...
Нагледно с картинка (стига толкова текст):
normal_stroke.gif
normal_stroke.gif (18.99 KиБ) Видяна 918 пъти
Позволих си да направя и една симулация на това, какво ще се случи, с използването на софтуера за симулация PolSIM (по-близко до 1/2 СоС, отколкото до 1/3 СоС). Резултатите потвърждават целта на занятието (вижда се сравнително равномерното износване на стъклото долу-вляво):
PolSIM-BACK.jpg
Това е засега от мен - имам изградена стратегия и цел при обработката на задната страна на огледалото. Ще видим какъв ще бъде резултатът. Тестовете с поларизационния филтър ще бъдат тази седмица (когато успея да се докопам до такъв). :)
Напредък: Намерих сферометъра, който бях правил миналата година. Трябва другата седмица да ми донесат обещаната мраморна плоча, която ще ми служи за референтна повърхнина при нулирането на сферометъра. Дебелината и е 10мм, но е по-добре от нищо. :) А и 50 милиметровите тежат много.
Поздрави!
Апаратура:
10'' SkyWatcher Dobsonian Reflector - F=1200mm; f/4.7.
Окуляри: Plossl: 25mm; 10mm; 6mm. Kellner: 15mm // 2x Barlow.
Филтри: Син, червен, лунен, слънчев.

Addy
Мнения: 117
Регистриран: съб мар 31, 2007 16:51
Репутация: 0
Местоположение: Казанлък

Re: Build Log: 10 инчово огледало

Мнение от Addy » чет мар 09, 2017 16:22

BoByS написа: Въпреки, че не спирам да търся асфалт/засъхващ битум...
Преди няколко години си взех битум. както и цериев окис и колофон от "Оптикс"-гр. Панагюрище.
Тогава телефона беше: 0357 6 41 28
Свържи се с тях и виж какво ще се разберете.
Имат и готова смола за полиране, но тя е предвидена за машинно полиране и за това си взех отделно смола и колофон.
В готовата им смола има и пълнеж от стърготини от липа.
Виж ТУК

Отговори
  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение