CDK 400-CAD/CAM

Потребителски аватар
Insomniac
Мнения: 363
Регистриран: съб мар 03, 2012 19:22
Репутация: 35
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от Insomniac » вт май 05, 2020 13:15

Отговорът се крие в мащабите. Ние сме доста нишов пазар, особено в скъпия сегмент. За да има пари за заплати, за развойна дейност, и за производство, цените са в пъти над себестойността. При автомобилите имаш масовост - продават се стотици хиляди бройки на година и е нормално да си занижиш печалбата на произведена бройка и въпреки това да имаш много прилична нетна печалба. Да не говорим, че няма как да направиш майката на всички автоматизирани поточни линии за монтировки, ако няма да продадеш повече от 200 броя монтировки за годината ;-)
===================
Skywatcher Quattro-8CF 200/800mm // William Optics Redcat 51 // Таир 3c 300mm/4.5
iOptron IEQ45 Version 2 // iOptron SkyGuider Pro
Lacerta MGEN Autoguider + Orion 50mm Mini Guider
Canon 6D // Canon 600Da (peltier-cooled)
Astronomik EOS Clip Filters: CLS-CCD, UV/IR block

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » вт май 05, 2020 14:04

Съгласен съм напълно. Точно от това произлиза парадокса, че колкото по-безполезно е едно изделие толкова е по-скъпо. Не случайно сериозните фирми за оптика като Цайс например отдавна се отказаха от производството на телескопи и по настоящем комай почти всички производители на такава техника са бивши любители.
:lol: Единственото сигурно е, че китайците ще се смеят последни.
Както и преди е ставало дума този проект беше планиран и започнат преди години с друга цел. На мен въобще не ми е нужен такъв телескоп, защото беше предвиден за обсерватория, а такава нямам. Все пак е много интересно и забавно да се проектира и прави подобно нещо и затова реших да го довърша още повече, че хвърлих много работа по оптичната част. Ако потърсите в нета ще видите, че такива любителски проекти с цялостно проектиране и реализация едновременно на оптика и механика са по-малко от пръстите на ръцете. В едни от случаите любителите си правят оптиката или част от нея, а поръчват готова механика, а в други други обратно. Затова ми е интересно да видя дали ще е възможно да се направи докрай целият проект.
Искам за пореден път да кажа, че тук няма комерсиален момент, тъй като маркетинга за такива телескопи е безнадежден. Може би в световен мащаб може да се намери пазар за нещо подобно стига разбира се да се оптимизира и доведе до по-пазарен вид както и да се предложи на поне двойно по-ниска от конкурентите цена. Изискванията за обсерватория и специални астрокамери силно намаляват броя на потенциалните купувачи.
Според мен доста по-практично е да се проектира по-малък телескоп по тази оптична с-ма, с апертура 250мм съвместим с готовите и достъпни комерсиални монтировки и камери. Вероятно скоро ще помисля над такъв телескоп, при това смятам да използувам готови лещи за коректора, а полето да е с по-малък размер (достатъчен за по-евтините и достъпни астрокамери), което допълнително ще улесни изпълнението. Това може да доведе до един наистина доста практичен и евтин астрограф още повече, че е с напълно коригирано поле и няма да е нужна никаква допълнителна оптика.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

D2014
Мнения: 173
Регистриран: вт яну 14, 2014 19:35
Репутация: 34

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от D2014 » чет май 07, 2020 10:27

Поздравления за този проект и за това, че вероятно ще успеете да го завършите.
Понякога гледам разни неща и направо не вярвам, че и в България имаме хора с толкова вдъхновяващи проекти.
Успех!

P.S. Преди години, когато учителят Йода беше още млад, бях решил да направя сериозна монтировка и обсерватория с диаметър на купола 5-6 метра. Аз се провалих, но все някой трябва да успее :D
Optus 76/700 Reflecting Telescope without mount, tripod and eyepieces

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » чет май 07, 2020 14:35

За по-лесното бъдещо засеверяване на монтировката предвиждам монтажа на полярен търсач в реклинационната ос. Това са снимки на вече пробития отвор в деклинационната ос и лагерното ѝ тяло.
[image][/image]
[image][/image]
[album][/album]
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » съб май 09, 2020 10:59

Първоначалните тестове за свободна ротация на деклинационната ос спрямо реклинационната показаха мое недоглеждане - зъбното колело на последната интерферира с енкодера и с зъбноремъчната шайба на първата. Този проблем можеше да се реши по два начина:

1. Да се премести REC енкодера отдолу като се куплира директно към задната ос на мотора и да се смени зъбноремъчната шайба с такава с по-малък диаметър.
2. Да се повдигне цялата деклинационна ос с 6см с дистанцираща шайба.

Спряхме се на второто решение, тъй като този вариант нямаше да промени общата концепция за този възел. Факт е, че така монтировката изглежда по-грозно, което леко ме дразни, но май ще се примиря. В дъното на този проблем е модулът на зъбното колело и размера на червяка, заради които редукторът стана по-обемист. В крайна сметка освен козметичната промяна не очаквам да настъпят никакви функционални проблеми.

Цялото съоръжение все повече ми прилича на зловещо постапокалиптично оръжие за масово поразяване сътворено от нечие болно въображение :evil: .
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » чет май 14, 2020 13:05

Отново на темата колона-трипод. След редица CAD експерименти и проучване на различни готови решения най-накрая се спрях на финалния вариант за триногата.
[image][/image]
Както може да се види тук промених малко първоначалната идея. Промяната се състои в това, че нивелирането може да става вече по два начина - с регулиране на обтяжките и пряко чрез самите пети на краката. Друга промяна е, че последните са саморегулируеми по наклон в зависимост от разкрача на триногата.
[image][/image]
[image][/image]
Вече са готови повечето детайли:
Колоната
[image][/image]
[image][/image]
Втулките на петите
[image][/image]
Петите
[image][/image]

Краката проектирах като П образни профили от 4мм стоманена ламарина. Една от забавните възможности на Solidworks е лесното създаване на конструкции от всякакви ламарини. След като направих 3D дизайна на краката беше съвсем просто да ги конвертирам в разгъвки подходящи за лазерната резачка. По-долу е показана тази разгъвка.
[image][/image]

Изрязаните разгъвки ще бъдат огънати на абкант и ще се получи това:
[image][/image]
Очакванията са ми съвсем скоро краката да бъдат готови.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

bobo
Звезден маниак
Звезден маниак
Мнения: 3760
Регистриран: ср авг 18, 2004 07:22
Репутация: 286
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от bobo » чет май 14, 2020 15:44

Въпреки, че тежестта може да помогне, пак ще изкажа съмнението ми, че този много подвижен начин на монтиране на лапите може да доведе до люлеене и нестабилност.

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » чет май 14, 2020 16:31

Съмнявайки се разгледайте долните линкове:

http://www.company7.com/pw/graphics/pin ... 600701.jpg
https://cloudbreakoptics.com/products/s ... ier-system
https://www.rothervalleyoptics.co.uk/io ... ripod.html
https://cloudbreakoptics.com/products/6 ... ium=Social
Ето един вариант, но с още по-голяма свобода на движение - използувани са сферични самонагаждащи се шарнири.
https://www.pinterest.dk/pin/834080793466478205/

Същото решение, но използувано от инженерите на спускаемия модул Eagle:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Lu ... rawing.png

P.S. Ако се съмнявате и в кацането на Луната не гледайте последния линк :)
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

bobo
Звезден маниак
Звезден маниак
Мнения: 3760
Регистриран: ср авг 18, 2004 07:22
Репутация: 286
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от bobo » чет май 14, 2020 20:16

:)

Потребителски аватар
brad4edat
Мнения: 326
Регистриран: чет юли 06, 2017 12:42
Репутация: 218
Местоположение: Разлог

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от brad4edat » чет май 14, 2020 23:20

Тази монтировка става зверски масивна и тежка. Тежестта би трябвало да е достатъчна сама по себеси, но според мен, долу на шпилките на лапичките е задължително да има контра гайка (ръчна врътка), която да законтри плътно шпилката към пантата на крачето! Иначе при пориви на вятъра и предвид огромните размери на монтировката и телескопа после е възможно да се получи минимално заклащане от неизбежния луфт между шпилката и резбата в пантата. Когато се нагласи наклона, да се законтря после обезателно с една такава гайка-врътка.
За визулано наблюдение няма да има ядове, но ако е за астрофотография, теоретично този луфт там е възможно да поднесе изненада отначало.

ПС. Ахаааа, тя тази врътка на скицата е прохода, с отвор и резба от край в край!? Така става. Тя може да се навие и натегне плътно към пантичката. :)

=D> =D> =D> =D>

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » пет май 15, 2020 11:50

Очакванията се оправадаха. Краката са готови. Беше ми интересно да проверя дали програмата изчислява правилно теглото на проектирания детайл. Оказа се, че разликата е само 15 грама, но още повече се впечатлих като видях, че не съм дал при изчисленията отворите за осите, което вероятно води до тази минимална грешка. Ето как изглеждат краката:
[image][/image]
[image][/image]
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » вт май 19, 2020 14:19

Триногата-колона е почти готова. Това е единият от краката с обтягащия механизъм:
[image][/image]
Монтиран в/у тръбата в разгънато положение (надолу с главата):
[image][/image]
В сгънато положение:
[image][/image]

Обтяжката-толумба се върти много лесно на ръка, но дали ще е така като се натовари с 120кг предстои да разберем.
[image][/image]
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

Боян Спасов
Мнения: 97
Регистриран: нед сеп 18, 2016 14:33
Репутация: 132

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от Боян Спасов » ср май 20, 2020 07:23

Поклон и респект пред труда ви !

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » ср май 20, 2020 11:22

Благодаря :)
Монтировката на практика също е готова. Бавят ме с доставката на зъбноремъчните шайби. Надявам се до края на седмицата да пристигнат.
Междувременно се инсталира тръбата за контра тежестите.
[image][/image]

Обмислям колко дълга да я оставя, вероятно 65-70 см.
[image][/image]

Предстои да се направят контра тежести за около 30кг.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Монтировка и тринога

Мнение от christovantceti » чет май 21, 2020 15:09

Монтировката зае своето място върху триногата. Първите ми впечатления са, че нещата са се получили повече от добре. Цялата структура стои изключително стабилно без никакъв намек за клатене или деформация, при опитите ми да я боря. Разбира се истинския товар от около 90кг тепърва ще дойде, но е толкова непоклатима, че не очаквам неприятни изненади.

[image][/image]
[image][/image]
[image][/image]


Понеже имаше въпроси относно самонагаждащите се стъпала на триногата, мога да кажа само едно....Все пак инженерите на Аполо са били прави :)
[image][/image]
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » нед май 24, 2020 21:45

Ето, че дойде време за боядисване. Колебая се как да боядисаме триногата и монтировката. Един възможен вариант е този:
тринога и монтировка боядисани.JPG
тринога и монтировка боядисани2.JPG
Последна промяна от christovantceti на пон май 25, 2020 18:24, променено общо 1 път.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

lkrustev
Мнения: 242
Регистриран: пет окт 26, 2018 14:07
Репутация: 152

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от lkrustev » нед май 24, 2020 22:37

Страшно животно - с крака като на Falcon Heavy =D> - черно с червено ще е перфектно. Ама вземи някакво перлено червено.

lkrustev
Мнения: 242
Регистриран: пет окт 26, 2018 14:07
Репутация: 152

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от lkrustev » пон май 25, 2020 10:57

Разгледах цялата тема с интерес. Доста добра и солидна конструкция - казвам го, като инженер-конструктор с доста опит. Предвидил ли си съединители, за отключване на осите, понеже не видях? Също така, как мислиш да направиш електрониката и софтуерното управление?

christovantceti
Мнения: 127
Регистриран: вт дек 27, 2011 18:51
Репутация: 102
Контакти:

Re: CDK 400-CAD/CAM

Мнение от christovantceti » пон май 25, 2020 20:50

Съединители е добре да има, но щяха да усложнят конструкцията и съответно да се забави реализацията. Имах идеята червяците да са подвижни и да позволяват отключване на предавките и свободно въртене. Засега това не е направено, но има възможност на по-късен етап да се направи. Механизмът не е особено сложен и може да се види на някои от топ монтировките като 10mikron https://www.10micron.eu/en/product/gm3000-hps/. Смисълът от съединителите е да се избегне евентуално нараняване на зъбите на предавките ако се насили телескопа. Те станаха доста масивни и мисля, че при повече внимание тази опасност не е голяма.
Философията ми зад този проект е да търся максимално бърза реализация за една базисна платформа открита за по-нататъшни ъпдейти. Има някои недоглеждания и изгубвания в превода, поради бързане, но като цяло нещата вървят доста добре за такъв мащабен любителски проект.
Електронното управление ще стане чрез мощни драйвери подходящи за тези мотори, които вече съм купил. Те от своя страна ще се командват от микроконтролер - популярния Ардуино, а той от PC. Имам няколко платки Ардуино, които кротуват вече 6-7г в една кутия от обувки. Уменията ми като програмист засега стигат за проста програмка за ръчно управление и евентуално за часово движение. Вероятно в началото ще го ползвам така като за ориентация ще включа енкодерите към друго Ардуино и PC с някоя от астро програмите- карти.
Възможностите за експерименти са много, още повече, че за разлика от времето, когато открих за себе си Ардуино сега има много готови любителски реализации за GOTO за телескопи. Потърсете в този форум има и много интересна българска такава.
Ако реша на по-късен етап мога съвсем лесно да сменя стъпковите със серво мотори, макар че за момента не виждам причина да го правя.
Тази монтировка и тринога са ми нужни и за експерименти с други телескопи, които съм правил или ще направя.
До момента не съм използувал структурен анализ на деформациите на тази конструкция и я правя по-скоро интуитивно и тя не е строго издържана в инженерно отношение. Причина за това отново е липсата на време. Иначе за тази КАД програма е детска задача да направи анализ за деформациите при различно натоварване, температурни деформации, вибрации и умора на материала. Надявам се, че в много отношения макар и не оптимизирана тази конструкция е преосигурена. Като материали са използувани дебели листове и тръби стомана и дуралуминий за основните детайли.
Тепърва предстоят много интересни експерименти с тази система.
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш.Помни, че ноевият ковчег е построен от любители.Професионалистите са построили ,,Титаник"!

Отговори
  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение