защо ракетите са с тъп нос
Модератори: mishaikin, bobo, Betelgeuse
-
- Мнения: 1724
- Регистриран: чет авг 11, 2005 22:26
- Репутация: 14
- Местоположение: остров Ванкувър
- Контакти:
защо ракетите са с тъп нос
Като четох темата на Христо, за изстрелвания на ракети и се замислих, защо ракетите са с толкова тъп нос. Сигурно някакви сметки са показали, че е по-добре отколкото остър, но някак си не е интуитивно нали ?
Впрочем същото нещо го виждаме и при самолетите и при влака-стрела (на японски: влака-куршум)
Впрочем същото нещо го виждаме и при самолетите и при влака-стрела (на японски: влака-куршум)
Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is.
"...any scientist who couldn't explain to an eight-year old what he was doing is a charlatan."
"...any scientist who couldn't explain to an eight-year old what he was doing is a charlatan."
- Gaius Julisus Caesar
- Наказан, без право да поства
- Мнения: 751
- Регистриран: пон яну 19, 2009 15:31
- Репутация: 0
- Местоположение: Пазарджик
-
- Мнения: 1724
- Регистриран: чет авг 11, 2005 22:26
- Репутация: 14
- Местоположение: остров Ванкувър
- Контакти:
Ами доколкото знам сферичните повърхности имат по-малък коефициент на аеродинамично съпротивление, отколкото конуса. Вероятно при комбинацията на двата елемента се постигат оптимални характеристики.
Впрочем виж статията на уикипедия (доста изчерпателна) за дизайна на носовете:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nose_cone_design
Особено интерсно е, че за различния режим на движение (различна скорост) е подходяща различна форма на носа.
Впрочем виж статията на уикипедия (доста изчерпателна) за дизайна на носовете:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nose_cone_design
Особено интерсно е, че за различния режим на движение (различна скорост) е подходяща различна форма на носа.
-
- Мнения: 690
- Регистриран: пон май 22, 2006 16:30
- Репутация: 16
Значи вие гледате въздушния поток от гледна точка при скорост под свръхзвуковата. При свъхзвукова скорост нещата се променят драматично. Погледнете реактивните самолети върхът им не е остър.
WO ZenithStar 110/F7 APO Refractor
Celestron Onyx 80EDF/F6.25 Refractor
Lunt LS50F/BF1200 Ha Solar System
Vixen NLV 2.5, 5, 6, 9, 12, 20, 25, 40mm
5x Meade TeleXtender
1.4x Sigma APO EX Telextender
Orion Binoviewer + WO 20mm Bino Eyepieces
SkyWatcher 7Ah power tank
NEQ 6 Pro mount
Meade DSI II color
QHYCCD 5-II pro mono
Canon 500D
Canon 1000D (Modified&Peltier cooled)
Celestron Onyx 80EDF/F6.25 Refractor
Lunt LS50F/BF1200 Ha Solar System
Vixen NLV 2.5, 5, 6, 9, 12, 20, 25, 40mm
5x Meade TeleXtender
1.4x Sigma APO EX Telextender
Orion Binoviewer + WO 20mm Bino Eyepieces
SkyWatcher 7Ah power tank
NEQ 6 Pro mount

Meade DSI II color
QHYCCD 5-II pro mono
Canon 500D
Canon 1000D (Modified&Peltier cooled)
Евалата ти даде сравнението на място, ако ще си говорим за крайните неуспехи на първите ракети върхът е бил остър както и на първите изтребители. При свъхзвукова скорост въздушния поток се държи като воден поток. Тъпия връх също направи и революция в корабостроенето като замени острия кил с тъп нос за погасяване на вихрите водещи до по голямо съпротивлени по дължина.
WO ZenithStar 110/F7 APO Refractor
Celestron Onyx 80EDF/F6.25 Refractor
Lunt LS50F/BF1200 Ha Solar System
Vixen NLV 2.5, 5, 6, 9, 12, 20, 25, 40mm
5x Meade TeleXtender
1.4x Sigma APO EX Telextender
Orion Binoviewer + WO 20mm Bino Eyepieces
SkyWatcher 7Ah power tank
NEQ 6 Pro mount
Meade DSI II color
QHYCCD 5-II pro mono
Canon 500D
Canon 1000D (Modified&Peltier cooled)
Celestron Onyx 80EDF/F6.25 Refractor
Lunt LS50F/BF1200 Ha Solar System
Vixen NLV 2.5, 5, 6, 9, 12, 20, 25, 40mm
5x Meade TeleXtender
1.4x Sigma APO EX Telextender
Orion Binoviewer + WO 20mm Bino Eyepieces
SkyWatcher 7Ah power tank
NEQ 6 Pro mount

Meade DSI II color
QHYCCD 5-II pro mono
Canon 500D
Canon 1000D (Modified&Peltier cooled)
-
- Мнения: 1724
- Регистриран: чет авг 11, 2005 22:26
- Репутация: 14
- Местоположение: остров Ванкувър
- Контакти:
- Gaius Julisus Caesar
- Наказан, без право да поства
- Мнения: 751
- Регистриран: пон яну 19, 2009 15:31
- Репутация: 0
- Местоположение: Пазарджик
Предполагам, че увеличеното челно съпротивление води до намалено в задният край на ракетата и отклонявайки същевременно въздушната струя по в страни от ракетата, се осигурява по добра работна среда за двигателите. Респективно се избягва турболенцията в струята на реактивният двигател и от там се повишава КПД на самият двигател. Е може и да се лъжа но просто размишлявам .......
Meade ЕТХ 70 АТ, Meade LX200 8' f10 Clasic Sky Watcher аchromat doublet 140 мм х 1200мм дарен на Варненската обсерватория, Bresser 80x800 catadioptric on Canon 400d със Velbon статив или eq3 монтировка
Окуляри МА25, МА9 барлоу х2 Celestron
Камера Canon 450d,Canon 400d
Окуляри МА25, МА9 барлоу х2 Celestron
Камера Canon 450d,Canon 400d
-
- Мнения: 690
- Регистриран: пон май 22, 2006 16:30
- Репутация: 16
Тъпия същоGaius Julisus Caesar написа:Острия връх е признак за големи криле !

Ето и картинка от учебника по физика:

Аз бих казал, че тъпият връх е признак за цилиндричност на корпуса, а острия - за обтекаема форма, която следва донякъде контурите на най- долната фигурка вляво. За съжаление не пише колко е коефициента, ако въздуха бие откъм острия връх.
- Gaius Julisus Caesar
- Наказан, без право да поства
- Мнения: 751
- Регистриран: пон яну 19, 2009 15:31
- Репутация: 0
- Местоположение: Пазарджик
От кога, клрилете на свръхзвуковите самолети са по големи от на нормалните? Ако се не лъжа за да лятзт някои и за да могат дори и да излетят им се налага да променят геометрията на крилата за да се създаде подемна сила.Gaius Julisus Caesar написа:Сравнени с крилете на Конкорд, този Еърбъс все едно изобщо няма !

Meade ЕТХ 70 АТ, Meade LX200 8' f10 Clasic Sky Watcher аchromat doublet 140 мм х 1200мм дарен на Варненската обсерватория, Bresser 80x800 catadioptric on Canon 400d със Velbon статив или eq3 монтировка
Окуляри МА25, МА9 барлоу х2 Celestron
Камера Canon 450d,Canon 400d
Окуляри МА25, МА9 барлоу х2 Celestron
Камера Canon 450d,Canon 400d
-
- Мнения: 690
- Регистриран: пон май 22, 2006 16:30
- Репутация: 16
Това е малко пресилено, да не кажа, че изобщо не е вярно.Gaius Julisus Caesar написа:Сравнени с крилете на Конкорд, този Еърбъс все едно изобщо няма !
Конкорд
A380Wing area: 3,856 ft2 (358.25 m<sup>2</sup>)
Да нямаш нещо друго предвид с това "големи крила"?Wing area 845 m<sup>2</sup> (9,100 sq ft)
- Gaius Julisus Caesar
- Наказан, без право да поства
- Мнения: 751
- Регистриран: пон яну 19, 2009 15:31
- Репутация: 0
- Местоположение: Пазарджик
Абе.... тук какво мерим мертеци или крила? 

Meade ЕТХ 70 АТ, Meade LX200 8' f10 Clasic Sky Watcher аchromat doublet 140 мм х 1200мм дарен на Варненската обсерватория, Bresser 80x800 catadioptric on Canon 400d със Velbon статив или eq3 монтировка
Окуляри МА25, МА9 барлоу х2 Celestron
Камера Canon 450d,Canon 400d
Окуляри МА25, МА9 барлоу х2 Celestron
Камера Canon 450d,Canon 400d
Relinquishmentor написа:Аз бих казал, че тъпият връх е признак за цилиндричност на корпуса, а острия - за обтекаема форма, която следва донякъде контурите на най- долната фигурка вляво. За съжаление не пише колко е коефициента, ако въздуха бие откъм острия връх.

Тази картинка показва случайя на Relinquishmentor. Виждаме, че коефициентът на съпротивление е много по-голям, ако въздухът идва откъм заострения край. И в тази работа няма нищо странно, ако погледнем една друга картинка.

Тук виждаме, че определящи за стойността на съпротивлението са турбулентните завихряния, които се получават зад профилите. А те са толкова повече, колкото по-рязко се изменя посоката на скоростта на флуида. Или с други думи заоблени форми - добре; ръбести - зле. Как тогава се обяснява ръбестата форма на носовете на цитираните изтребители - не знам, но определено се има предвид цялостната форма на конструкцията.
И ако някои все още се съмнява, че заоблените повърхности изпитват по-малко съпротивление нека вземе пример от природата. Капките вода падат, придобивайки именно капковидна форма, която им осигурява минимален съпротивителен коефициент.
При топките за голф се търсят два ефекта - движението "напред" след удара и ротация около оста. При оптимална комбинация на тези две неща топката пада най-далеч. Е, ясно е, че една гладка топка ще се завърта много по бавно от набраздената топка за голф при приблизително един и същ коефициент на съпротивление.
- penko
- Мнения: 2052
- Регистриран: ср юли 05, 2006 19:46
- Репутация: 1487
- Местоположение: Димитровград
- Контакти:
Искаш да кажеш че топката за голф се върти по бързо около оста си и затова лети най далеч. Тук малко бъркаш.
Ако си гледал "Разбивачи на митове" по дискавъри имаше една серийка където правеха експеримент точно за това. След като направиха опит кои топки ще летят по надалеч и видяха че гладките летят на два пъти по-малко разстояние направиха опит с автомобил който беше покрит с глина, когато покритието е гладко автомобилът гореше 9л/100км, а когато е с вдлъбнатини - гореше 7л/100км. Теглото на автомобила и при двата експеримента беше едно и също.
Ако си гледал "Разбивачи на митове" по дискавъри имаше една серийка където правеха експеримент точно за това. След като направиха опит кои топки ще летят по надалеч и видяха че гладките летят на два пъти по-малко разстояние направиха опит с автомобил който беше покрит с глина, когато покритието е гладко автомобилът гореше 9л/100км, а когато е с вдлъбнатини - гореше 7л/100км. Теглото на автомобила и при двата експеримента беше едно и също.
Bresser 150/750;
Bresser Exos-2GT;
Canon 100D, Canon 1200D mod.
Bresser Exos-2GT;
Canon 100D, Canon 1200D mod.
Да, въпросът с топките за голф се оказа по-сложен отколкото си мислех. След като се поразрових из нета се натъкнах на тази статия, която обяснява отчасти ефекта: http://wings.avkids.com/Book/Sports/ins ... lf-01.html
Накратко: излиза, че вдлъбнатините позволяват преминаване от ламинарно течение към турбулентно при по-ниски скорости, отколкото ако топката е гладка. При турбулентно течение завихрянията зад топката, които определят съпротивлението са по-малко, а това е фактор за по-доброто й представяне.
В Уикипедия обаче в статията за ефекта на Магнус, който бил от важност за динамиката на летящи топки, пише следното:
Контра въпрос: а защо бейзболните топки не са надупчени?
Накратко: излиза, че вдлъбнатините позволяват преминаване от ламинарно течение към турбулентно при по-ниски скорости, отколкото ако топката е гладка. При турбулентно течение завихрянията зад топката, които определят съпротивлението са по-малко, а това е фактор за по-доброто й представяне.
В Уикипедия обаче в статията за ефекта на Магнус, който бил от важност за динамиката на летящи топки, пише следното:
Така че все пак и завъртането е от значение.The curved path of a golf ball known as slice or hook is due largely to the ball's spinning motion (about its vertical axis) and the Magnus effect, causing a horizontal force that moves the ball from a straight-line in its trajectory.[10] Back-spin (upper surface rotating backwards from the direction of movement) on a golf ball causes a vertical force that counteracts the force of gravity slightly, and enables the ball to remain airborne a little longer than it would were the ball not spinning: this allows the ball to travel farther than a non-spinning (about its horizontal axis) ball.
Контра въпрос: а защо бейзболните топки не са надупчени?
-
- Мнения: 583
- Регистриран: нед ное 09, 2008 00:37
- Репутация: 0
- Местоположение: София
- Контакти:
сравнително скоро гледах по Дискавъри точно за този проблем при совалките. Там показаха, че при много големи скорости, в пъти по-големи от тази на звука, острия нос е невъзможен. Просто совалката би се разрушила. Но, извинявам се, забравих причината 

CGEM - 1100
SkyMaster 25x100 Binocular
7x50-Japan Binocular
Ultima 1.25 in - 2x
Celestron Reducer/Corrector f/6.3
Micro Crayford Focuser 10:1
Celestron NexImage
EOS 400D; EOS 1000D mod&cooled - by Yoddha
"Две неща на този свят са безкрайни-човешката глупост и Вселената. За второто не съм съвсем сигурен..." Алберт Айнщайн
SkyMaster 25x100 Binocular
7x50-Japan Binocular
Ultima 1.25 in - 2x
Celestron Reducer/Corrector f/6.3
Micro Crayford Focuser 10:1
Celestron NexImage
EOS 400D; EOS 1000D mod&cooled - by Yoddha
"Две неща на този свят са безкрайни-човешката глупост и Вселената. За второто не съм съвсем сигурен..." Алберт Айнщайн
- hyparh
- Мнения: 1172
- Регистриран: вт яну 20, 2009 00:13
- Репутация: 933
- Местоположение: Нови хан
- Контакти:
И аз го гледах, но не се сещам как беше името на предаването (по едно от редовните им предавания беше). Правиха тестовете в някаква тръба, в която слагат различни формички и пускат мощен поток от въздух. Ефектът от обтичането на въздуха около формата го снимаха с някаква специална камера. Оказа се, че, ако совалката има остър връх, то силната струя ще се удря директно в крилете и ще ги откъсне. Със заобления нос това нещо се избягва- въздухът се изтласква встрани и не засяга крилете.
Телескопи: Celestron C8 XLT, GSO 12" (305mm)
Монтировка: NEQ6 Pro SynScan
Планетарни камери: ZWO ASI290MM, Basler Ace acA640-100gm
Планетарни филтри: Astrolumina LRGB, Astronomik IR pass 742nm
Слънчев филтър: Baader ND5.0 solar filter
Бинокли: БПЦ 8x30, SkyMaster 25x70
Фотоапарат: Canon 400D
2.5x Powermate, 2x Omni, 5x TS и др.
Монтировка: NEQ6 Pro SynScan
Планетарни камери: ZWO ASI290MM, Basler Ace acA640-100gm
Планетарни филтри: Astrolumina LRGB, Astronomik IR pass 742nm
Слънчев филтър: Baader ND5.0 solar filter
Бинокли: БПЦ 8x30, SkyMaster 25x70
Фотоапарат: Canon 400D
2.5x Powermate, 2x Omni, 5x TS и др.
-
- Мнения: 583
- Регистриран: нед ное 09, 2008 00:37
- Репутация: 0
- Местоположение: София
- Контакти:
да, наистина беше заради това! 

CGEM - 1100
SkyMaster 25x100 Binocular
7x50-Japan Binocular
Ultima 1.25 in - 2x
Celestron Reducer/Corrector f/6.3
Micro Crayford Focuser 10:1
Celestron NexImage
EOS 400D; EOS 1000D mod&cooled - by Yoddha
"Две неща на този свят са безкрайни-човешката глупост и Вселената. За второто не съм съвсем сигурен..." Алберт Айнщайн
SkyMaster 25x100 Binocular
7x50-Japan Binocular
Ultima 1.25 in - 2x
Celestron Reducer/Corrector f/6.3
Micro Crayford Focuser 10:1
Celestron NexImage
EOS 400D; EOS 1000D mod&cooled - by Yoddha
"Две неща на този свят са безкрайни-човешката глупост и Вселената. За второто не съм съвсем сигурен..." Алберт Айнщайн
-
- Мнения: 1724
- Регистриран: чет авг 11, 2005 22:26
- Репутация: 14
- Местоположение: остров Ванкувър
- Контакти:
- Gaius Julisus Caesar
- Наказан, без право да поства
- Мнения: 751
- Регистриран: пон яну 19, 2009 15:31
- Репутация: 0
- Местоположение: Пазарджик
Още малко офтопик по темата, ама все пак е за дизайна на ракетите. Наскоро по ТВ гледах някакво филмче за сателитите и там бе показано изстрелването на първия американски сателит Explorer 1 през далечната 1958 г. Е такова чудо не бях виждал! Самият сателит е монтиран към четвъртата степен на ракетата (най-отгоре), която започва да се върти около оста си десетина минути преди старта, достигайки скорост от 750 об/мин. Това се е наложило, за да се стабилизира товара на принципа на жироскопите. Интерсно как е повлияла на апаратурата на сателита тая въртележка
Вижте сами:

Вижте сами:
- Hristo Petrov
- Мнения: 1430
- Регистриран: пет ное 30, 2007 10:39
- Репутация: 0
- Местоположение: София
Re: защо ракетите са с тъп нос
Аз съм изпуснал тази тема, нещо съм разсеян напоследък...Betelgeuse написа:Като четох темата на Христо, за изстрелвания на ракети и се замислих, защо ракетите са с толкова тъп нос. Сигурно някакви сметки са показали, че е по-добре отколкото остър, но някак си не е интуитивно нали ?
Впрочем същото нещо го виждаме и при самолетите и при влака-стрела (на японски: влака-куршум)

Причината за тъпите носове или острите носове се крие във свръхзвуковото обтичане на профилите. Знаете, че когато скоростта на потока надхвърли местната скорост на звука, се получават скокове на уплътнение, т.е. скокообразно увеличаване на налягането. Именно управлението на тези скокове на уплътнение формира аеродинамичната форма и при ракетите, и при самолетите. От това управление зависи каква подемна сила ще се създава, какво съпротивление и т.н. Картинката при дозвуково обтичане е съвсем друга... Имайте предвид, че основния режим на полет на ракетите в атмосферата е свръхзвуков и не трябва да се търси компромис, както е със свръхзвуковите самолети, които изпълняват голяма част от полета на дозвукови режими.
GSO 12" f5 / SW MN190 / C5,C9.25 f10 SCT / WO 66ED Petzval
CGE / Giro GR-2DX
Pentax SMC XL5.2/10.5/14/28mm, TV NaglerT5 20mm
Atik 314L / QHY-5II / DMK 41AU02.AS
CGE / Giro GR-2DX
Pentax SMC XL5.2/10.5/14/28mm, TV NaglerT5 20mm
Atik 314L / QHY-5II / DMK 41AU02.AS
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Ползването на диагонал разваля колимацията - защо?
от Sektor » ср авг 28, 2019 00:04 » в Астрофотография - 5 Отговори
- 310 Преглеждания
-
Последно мнение от Sektor
ср авг 28, 2019 17:00
-