Ако стартът бъде успешен, MAVEN ще пътува близо година до Марс и ще навлезе в елиптична орбита (6 200 на 150 km) около планетата на 22-ри септември. Това е климатична мисия - MAVEN ще събира информация за атмосферата на Марс и по точно за нейната история. Както знаете, предполага се, че в миналото Марс е имал доста по-плътна атмосфера, която е позволявала наличието на течна вода по повърхността му. В тази връзка четири са основните цели на MAVEN:
- да определи темпът на загубата на летливи вещества от атмосферата към космоса сега и в миналото;
- да определи настоящето състояние на горната атмосфера и йоносфера и взаимодействието със слънчевия вятър;
-да определи темпът на загуба на неутрални газове и йони в космоса;
- да определи концентрацията на стабилни изотопи в атмосферата.
Данните от апарата ще се интерпретират и заедно с данните от сходни измервания, извършвани на повърхността чрез роувъра Кюриосити.

Концепцията на MAVEN е одобрена от НАСА през 2008 г., като общата цена на мисията се оценява на 671 млн. щ.д. Апаратът е създаден от Локхийд Мартин. B конструкцията му са използвани елементи от задвижването и комуникацията на Mars Reconnaissance Orbiter (всъщност двата апарата са почти идентичтни, като MAVEN е по-малък, но с по-голям резервоар), както и софтуерът и авиониката на мисията Juno. Слънчевите панели на апарата са с иновативен дизайн - в двата си края те са отклонени под малък ъгъл, което според проектантите прави MAVEN по-устойчив, когато навлиза в горните слоеве на марсианската атмосфера (това ще се случи поне пет пъти).Без гориво (хидразин) апаратът тежи по-малко от 1 тон, а с пълен резервоар - около 2,5 тона.
Мисията на MAVEN ще продължи една година с опция за продължение и по-нататък. По принцип горивото на апарата би му стигнало за цяло десетилетие работа.
http://www.spaceflightnow.com/atlas/av038/130810maven/