Тема за SpaceX

открития в областта на астрономията и усвояването на космоса

Модератори: bobo, stalker

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » нед май 20, 2012 14:16

Вчера Фалкон 9 и първият частен космически кораб към МКС - Дракон трябваше да излетят от Кейп Канаверал. Това обаче не се случи и за пореден път стартът бе отложен. Изстрелването бе спряно много драматично в последния възможен момент - половин секунда след стартирането на деветте двигателя на първата степен. Причина за това е, че софтуерът на ракетата е засякъл по-високо налягане в един от двигателите (№ 5) и е прекъснал старта. По-късно през деня стана ясно, че причина за проблема е неизправен клапан и сега инженерите правят всичко възможно, за да подготвят ракетата за следващия стартов прозорец - във вторник 10:44 бълг. вр.

Да очевидно е, че по брой на отлагания на изстрелването и съпътстващи проблеми тази мисия може да си съперничи само с някой произволно избран совалков полет, но... Нека не забравяме, че става дума за една съвсем нова ракета и един съвсем нов кораб, разработени от една съвсем нова компания. Самият факт, че SpaceX докара работите си до стартовата площадка за толкова кратко време може да буди само възхищение.

Ракетата Фалкон 9 е първата изцяло разработена през 21-ви век - от празните листове до първия старт изминават точно четири и половина години (ноември 2005 - юни 2010), като за това са необходими по-малко от 300 млн. долара. Някой може да сметне, че 9 двигателя на първата степен са прекалено много, но това е направено целенасочено – ракетата има само две степени с цел да се намали риска от провал при сепарацията, а 9-те двигателя (модел Merlin) осигуряват успешна мисия дори ако някой от тях откаже. Всъщност при анализ на ракетните провали в периода между 1980 г. и 1999 г. се оказва, че 91 % от тях са поради проблеми с двигателите, проблеми при сепарацията и в много по-малка степен – проблеми с авиониката. Дизайнът на Фалкон 9 почива до известна степен на прочутите ракети Сатурн V и Сатурн І, които нямат провал в историята си именно поради използването на много двигатели (Сатурн V има по пет двигателя в първите две степени). Голяма част от отлаганията на този старт са с цел да се тества до последно сложния софтуер на Фалкон 9 и както се вижда това започва да се отплаща на проектантите, защото именно компютърът спаси вчера ракетата от проблемно изстрелване. След запалване на двигателите на първата степен ракетата се задържа на земята, докато компютърът не потвърди, че всичките й системи работят нормално.

Дракон от своя страна също е разработен от нищото в рамките на 4 години (с помощта на НАСА) и през декември 2010 г. се превърна в първия частен космически кораб, който навлезе в орбита и се завърна благополучно на Земята. Корабът е дълъг 4.4 m и широк 3.66 m и въпреки че в първата си мисия към МКС е натоварен само с провизии (максималният товар може да е 3310 kg), в бъдеще се очаква с Дракон да се транспортират и хора (максималният екипаж ще е седемчленен), като в момента от SpaceX проектират животоподдържащи системи, система за аварийно напускане на кораба и за самостоятелно управление.

Изображение

Корабът разполага с 11 двигателя за орбитално маневриране, контрол на височината, деорбитиране и обратно навлизане в атмосферата. Всеки от тях създава тяга от 400 N. Комуникацията между Дракон и МКС се осъщестява чрез т.нар. COTS UHF Communications Unit (CUCU), която система беше докарана на МКС по време на STS-129. Корабът ще получава команди от станцията чрез Crew Command Panel (CCP). Освен това Дракон може да комуникира в S-диапазона с TDRSS сателитите на НАСА и чрез тях с наземни станции. Вътре е оборудван със система за въздушна циркулация, детектори за пожар, осветление, контрол на налягането и система за наблюдение на налягането и влажността. Приземяването на кораба се осигурява от три парашута с диаметър 35 m, които го стабилизират и забавят скоростта му до 5 m/s. Същите парашути ще бъдат използвани и при пилотеруемата версия на кораба (астронавтите няма да изпитват по големи претоварвания от 2-3g) и дори при отказ на един от тях, останалите два ще осигурят меко приземяване.

http://spaceflightnow.com/falcon9/003/falcon9.html
http://spaceflightnow.com/falcon9/003/dragon.html

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » пон май 21, 2012 22:38

Двигателят бе поправен този уикенд и дефектният задържащ клапан - заменен. Ролята на този клапан е била да прочисти преди старта с инеретен газ (в случая азот) двигателя от всички остатъчни течности и газове, които при запалването може да сформират взривоопасни смеси. Тази технология е често използвана в ракетните технологии и е добре изпипана. Проблемът е, че този клапан е останал в отворено положение и след прочистването, което според SpaceX позволило на течен кислород да попадне от двигателя в газгенераторния инжектор, който задвижва турбопомпите му (чрез тях горивото и окислителят попадат в горивните камери на двигателите на ракетата).Резултатът е бил по-високо от нормалното налягане в двигател №5. Проведените симулации по-късно показват, че ракетата би излетяла спокойно и с тази неизправност. Следващата стартова възможност си остава за утре в 10:44 бълг. вр. Прогнозата за благоприятно време е 80%.

http://www.wired.com/autopia/2012/05/sp ... lve-abort/

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » ср май 23, 2012 22:25

Изображение

Стартът на Falcon 9 с космически кораб Dragon вчера в 07:44 UTC се състоя, най-сетне, и беше успешен. Дракон е изведен в орбита десет минути след старта, където безпроблемно е разгърнал соларните си панели. Думите на Елън Мъск след старта: "Чувствам се така, сякаш съм свалил огромен товар от гърба си". Следващото предизвикателство е маневрирането на кораба около МКС. Утре той ще се доближи на 2.2 km под станцията, след което ще се отдалечи, и на Земята ще бъде оценено как се е представил. След това (в петък, 15:06 UTC) Дракон ще се приближи за втори път, този път само на 10 m, и ще бъде захванат от астронавта Дон Петит с роботизираната ръка на МКС. Окончателното място на кораба ще е на модула Хармъни.

http://spaceflightnow.com/falcon9/003/120522launch/

[youtube]whyHNUUQksY[/youtube]

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » съб май 26, 2012 20:47

Изображение
Изображение

Драконът на SpaceX вече официално е на гости на МКС! Точно в 16:02 UTC в петък, два часа след като бе хванат от роботизираната ръка на станцията, корабът бе скачен към модул Хармъни. След няколко часа шлюзът към кораба бе отворен и астронавтите влязоха вътре. Успехът на мисията е пълен (засега) и бележи края на периода на абсолютна зависимост на САЩ от Русия, Европа и Япония относно обслужването на МКС. Американците все още не могат да пратят хора там, но поне ще могат да доставят провизии, а и да връщат товари от там - нещо, с което не могат да се похвалят Прогрес, ATV или HTV. Корабът Дракон ще остане скачен към станцията до 31-ви май, след което ще се приводни във водите край Калифорния.

Въпреки че този полет е демонстрационен, Дракон е натоварен с 460 kg провизии, от които: 360 kg храна и дрехи, 21 kg научна апаратура, 123 kg торби за багаж, 10 kg компютърни компоненти, включително и нов лаптоп.

Видео от скачването -
Пълна галерия със снимки от скачването - http://spaceflightnow.com/falcon9/003/rendezvous/

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » чет май 31, 2012 16:54

Космически кораб "Дракон" се отдели от МКС днес след шестдневен престой в 09:49 UTC. Приводняването в Тихия океан край Клифорния (740 km югоизтично от Лос Анджелис) е планирано за 18:44 бълг. вр.


Програма на приводняването (за бълг. вр. +7 часа):

10:51 AM...Deorbit ignition
11:09 AM...Trunk jettison
11:28 AM...GPS blackout
11:35 AM...Drogue chute deploy
11:36 AM...Main chute deploy
11:44 AM...Splashdown

Предаване на живо - http://spaceflightnow.com/falcon9/003/status.html

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » нед сеп 30, 2012 17:42

Следващият старт на Дракон и първата му изцяло карго мисия към МКС ще стане на 7-ми октомври. Корабът ще бъде натоварен само с около 450 kg товар към станцията и ще върне 560 kg научни експерименти и материали от МКС. Това ще бъде първата от общо 12 карго мисии, за които НАСА се е договорила със SpaceX. До края на годината се очаква и Orbital Sciences Corporation да извърши своя собствен тестови полет на кораба Cygnus.

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » пон окт 08, 2012 20:51

Днес в 00:35 UTC Фалкон 9 заедно с КК Дракон успешно стартира от Кейп Канаверал. Освен Дракон, чиято мисия е обозначена като CRS-1, в орбита бе изведен и прототип на сателит от ново поколение за комуникационното съзвездие Orbcomm.

Стартът беше обявен от NASA и SpaceX за успешен. Въпреки това от частната компания съобщиха за аномалия на 80-та секунда от изстрелването при работата на един от деветте двигателя Merlin 1C в първата степен на Фалкон 9. Бордният компютър на ракетата е изключил двигателя по неизвестни засега причини, в резулатат на което Фалкон 9 е продължил с осем двигателя, а първата степен е работила с 30 секунди повече от планирането, за да компенсира изключения двигател. Всичко това не е повлияло върху извеждането на Дракон в орбита. Май че американците са ненадминати в това така добре да съумяват да рекламират дори неуспехите си, защото по този повод Елън Мъск по-късно се е похвалил, че: "...Фалкон 9 е единствената ракета за момента, която като модерен самолет може да остане работоспособна дори след загуба на двигател". Между другото твърди се, че ракетата е способна да изпълни успешно мисия дори и при два неработещи двигателя, но когато такива неща реално се случват, това едва ли е повод за гордост. Моментът, в който е регистрирана аномалията на двигателя, съвпада с максимума на динамично налягане при издигането на ракетата. На видео от старта по същото време се вижда избухване от първата степен, съпроводено с разлитане на отломки.

По план Дракон трябва да бъде захванат от роботизираната ръка на МКС в сряда 11:32 UTC, след което ще бъде скачен към обърнатия към Земята порт на модула Хармъни. Там корабът ще престои 18 дни.

Тук можете да видите старта -
Тук можете да видите избухването -

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » пет окт 12, 2012 20:31

stalker написа:Освен Дракон, чиято мисия е обозначена като CRS-1, в орбита бе изведен и прототип на сателит от ново поколение за комуникационното съзвездие Orbcomm.
Тестовият сателит на Orbcomm e навлязъл обратно в атмосферата, където е изгорял. Това е станало понеже сателитът е бил изведен в грешна, по-ниска орбита, в резултат на проблема с двигателя на Falcon 9. Тъй като тестовият сателит е трябвало да бъде изведен в по-висока орбита се е налагало двигателят на втората степен на ракетата да бъде включен за втори път, след отделянето на Dragon. От SpaceX казват, че в ракетата е имало достатъчно гориво за включването на степента. Проблемно обаче се оказало изискването на NASA тази процедура да се изпълни най-малко при 99 % вероятност за успех - съображение, налагащо се за да се подсигури безопасно пресичане на орбитата на МКС. След възникването на неизправността с двигателя от първата степен тази вероятност била изчислена на 95 %, така че въобще не е бил направен опит за повторно запалване на втората степен.

Въпреки неуспеха компанията Orbcomm си е резервирала още два полета на Falcon 9 за извеждането на общо 17 комуникационни сателита. В средата на 2013 г. ще бъдат изведени 8 сателита, а през 2014 - останалите.

http://www.spaceflightnow.com/falcon9/0 ... 11orbcomm/

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » пет мар 01, 2013 21:44

Днес в 15:10 UTC бе осъществен петия старт на РН Falcon 9 , като полезен товар на ракетата беше товарният кораб Дракон. Този път ракетата излетя без технически проблеми и изведе благополучно в орбита кораба, но за съжаление там проблемите споходиха самия Дракон. В 15:24 UTC бе съобщено за аномалия по време на разгръщането на слънчевия панел – а именно камерите на борда показаха, че той не се е разгърнал. След това Елън Мъск оповести, че има проблем с двигателите на Дракон – системата не позволява 3 от общо 4-те двигателни отсека за контрол и маневриране да се включат. По-късно бе възвърнат контролът върху единия от проблемните отсеци и слънчевият панел бе разгърнат. Стана известно, че е има неизправност на горивен клапан. Все още ситуацията не е много ясна, нито колко сериозно е повредата, но най-вероятно предварителният план за сближаване към МКС ще бъде нарушен и забавен с няколко дни.

Двигателните отсеци са разположени както е показано на долната картинка. В тях има общо 18 двигателя, разпределени 5х5 и 4х4, които служат за ориентация и маневриране.

Изображение

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » нед мар 03, 2013 18:54

С ден закъснение Дракон пристигна. Проблемът с двигателите е бил отстранен няколко часа след откриването му. Инженерите са изпращали периодично команди за отваряне и затваряне на клапани в горивната система, обслужваща двигателите му. Вероятната причина за проблема според тях е блокирал клапан в линията за създаване на високо налягане в резервоарите с кислород. Това не е установено със сигурност, но пък проблемът е вече преодолян.

Вчера SpaceX успяха да убедят НАСА, че корабът е безопасен за сближаване до МКС. Той бе сграбчен от роботизираната ръка на станцията днес в 10:31 UTC. Скачването към обърнатия към Земята порт на модула Хармъни стана факт в 13:56 UTC. Дракон е натоварен с около 1 тон провизии, научна апаратура и части за станцията. Той ще върне на Земята 1300 kg материали, след като напусне станцията на 25-ти март.

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Мнение от stalker » вт мар 12, 2013 20:56

Откакто се правят космически ракети винаги е стоял на дневен ред въпросът за многократното им използване - на никого не му се дават милиони за нещо, което ще лети само веднъж. Оказва се, че SpaceX - компанията, имаща амбициите на флагман в съвременните аерокосмически технологии, прави впечатляващи и революционни според мен крачки към изграждането на многократно използваема ракета.

Днес, 12 март, бе тестван прототип на една такава ракета. Той се нарича Grasshopper (скакалец) и по време на днешния тест успя да се издигне до рекордните 80 m височина, след което да кацне благополучно във вертикално положение. Полетът продължи 34 s.
[youtube]orUjSkc2pG0[/youtube]

Прототипът е дълъг 32 m и е задвижван от един двигател Merlin 1D. Това изпитание беше четвъртото по ред за Grasshopper. Тестовете започнаха в края на миналата година като достигната височина постепенно бе увеличавана от няколко метра до десетки метра. В следващите тестове височината ще продължи да нараства (от 670 m до 3 500 m), а прототипът ще бъде изпитван и в свърхзвуковия и хиперзвуковия диапазон.

http://spaceflightnow.com/news/n1303/11grasshopper/

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Re: Тема за SpaceX

Мнение от stalker » пон яну 05, 2015 23:13

Утре SpaceX ще извърши крайно интригуващ ракетен старт, който практически ще бъде първият реален тест на отдавна разработваната от компанията технология за вертикално кацане на ракети-носители. Ракетата Falcon 9 трябва да излети в 11:20 UTCот Кейп Канаверал и да изведе в орбита поредния товарен кораб Дракон с провизии за МКС. След това първата степен на Falcon 9 ще поеме курс обратно към Земята, но вместо да изгори в атмосферата като стандартна ракета, спускането й ще бъде стабилизирано и контролирано, чрез възпламеняване на 9-те й двигателя Merlin 1D на три пъти. Първото включване ще осигури насочването на степента; второто включване ще намали скоростта й от 1 300 m/s на 250 m/s , а третото – до 2 m/s. Целта е ракетната степен да се приземи на специално построена за целта платформа на 200 мили североизточно от Кейп Канаверал в Атлантическия океан.

Подобно нещо не е правено досега. SpaceX неколкократно е показвала възможностите си за приземяване на ракети с ракети-демонстратори на технологията, но при тези опити ракетите се издигаха “само” на няколко стотин метра и не всички от тях бяха успешни. Все пак миналата година компанията проведе два полета на Falcon 9, при които първата степен на ракетата се приводни контролирано в Атлантика, макар че и двата пъти бе разрушена при това. Сега шансът за успех не е много голям. Но не е и малък. Елън Мъск изтъква, че вероятността технологията да сработи както трябва при този първи опит е не повече от 50 %.

Ако компанията успее в начинанието си да създаде технология за многократно използваема ракета, това ще съкрати драстично цената на kg полезен товар, изведен в орбита, и буквално ще отвее конкуренцията. Най-добрият пример за многократно използвана ракета и до днес си остават твърдогоривните ускорители на совалките, които се спускаха обратно в океана с парашути.

http://spaceflightnow.com/2015/01/05/sh ... t-landing/

edit: Стартът на ракетата е отложен най-рано за петък поради техническа неизправност със системата за управление на вектора на тягата на втората степен.

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Re: Тема за SpaceX

Мнение от stalker » пон яну 12, 2015 08:24

stalker написа:Утре SpaceX ще извърши крайно интригуващ ракетен старт, който практически ще бъде първият реален тест на отдавна разработваната от компанията технология за вертикално кацане на ракети-носители.
Опитът за приземяване на ракетната степен върху платформата не е бил успешен. Но може би е бил доста близо до успеха. Според Мъск първата степен на Falcon 9 е достигнала платформата, но не се е приземила меко, в резултат на което се е разрушила. По негови думи не е имало достатъчно хидравлична мощност за аеродинамичната стабилизация на ракетата и при следващите опити инженерите смятат да добавят повече хидравлична течност. На снимки на платформата се виждат следи от пожар,което означава, че ракетната степен се е възпламенила при удара си с нея. Иначе изстрелването на Дракона е преминало успешно и днес корабът би трябвало да се скачи с МКС.

Потребителски аватар
Yoddha
Мнения: 3982
Регистриран: вт сеп 09, 2008 15:55
Репутация: 265
Местоположение: Sofia
Контакти:

Re: Тема за SpaceX

Мнение от Yoddha » пет юли 10, 2015 14:31

NASA определи астронавтите за първия частен полет

http://www.dnevnik.bg/tehnologii/2015/0 ... ten_polet/

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Re: Тема за SpaceX

Мнение от stalker » вт юли 21, 2015 11:51

Разрушен носещ елемет в резервоара с течен кислород на втората степен на Фалкон 9, е най-вероятната причина за провала на ракетата на 28-ми юни, съобщи в понеделник собственикът на SpaceX Елън Мъск. Разследването все още е в ход, но според Мъск налице са основания да се смята, че конструкцията, крепяща една от бутилките с хелий (COPV), които херметизират резервоара с течен кислород, е била отслабена и се е счупила при натоварване 3,2 G.

Във втората степен има няколко такива бутилки, всяка от които е под налягане от около 38 kPa. Задачата на този хелий е да запълва резервоарите с гориво и кислород, докато горивото и кислорода ги напускат, така че да се поддържа постоянно налягане в тях. Наземни тестове и анализ на телеметричините данните показват, че е възможно в опорната конструкция на една от бутилките да се е появила пукнатина в близост до място на закрепване с болтова сглобка. След разрушаването на конструкцията, бутилката е паднала в течния кислород, освободила е голямо количество хелий, което е повишило налягането в резервоара с кислород и в крайна сметка е довело до свръхкомпресията му, като всичко това се е случило за секунда.

Опората, крепяща бутилката с хелий, е изработена от стомана с дължина около 60 cm и дебелина 1 инч. Тя е сертифицирана да издържа на натоварване от 45 kN, но изглежда се е разрушила при 9 kN. По време на тестовете в SpaceX са установили, че някои от опорите се разрушават при по-малки натоварвания от сертифицираните, а микроскопчният анализ показва дефекти в кристалната структура на стоманата. Опорите ще бъдат подменени в бъдеще както в първата, така и във втората степен, като освен това ще бъде избран друг производител и ще се провежда по-щателен качествен контрол.

Мъск споменава още, че след аварията корабът Дракон е бил напълно изправен, предавал е телеметрични данни, докато е бил в зоната на пряка видимост, и е щял да бъде спасен, ако парашутът му се е бил отворил. Това не се е случило, тъй като бордният му компютър не е бил програмиран за подобно събитие. За бъдещите кораби ще бъде изработен такъв софтуерен фикс. Според сметки от NASA загубите на агенцията от провала възлизат на 110 млн. долара, тъй като товарът на борда на Дракон не е бил застрахован. Припомням, че сред този товар бе и нов адаптер за скачване към МКС, който да позволи в бъдеще на САЩ да изпращат към станцията собствени пилотируеми кораби.

Следващият старт на ракета Фалкон 9 ще се случи най-рано през септември.

По информация от:
http://spaceflightnow.com/2015/07/20/su ... 9-failure/
http://www.spacelaunchreport.com/

Betelgeuse
Мнения: 1714
Регистриран: чет авг 11, 2005 22:26
Репутация: 11
Местоположение: остров Ванкувър
Контакти:

Re: Тема за SpaceX

Мнение от Betelgeuse » пет мар 31, 2017 17:56

Фалкон 9 стана първата в историята ракета носител излетяла два пъти (а и второто приземяване беше успешно)
Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is.

"...any scientist who couldn't explain to an eight-year old what he was doing is a charlatan."

Потребителски аватар
stalker
Мнения: 808
Регистриран: пет окт 05, 2007 22:35
Репутация: 1
Контакти:

Re: Тема за SpaceX

Мнение от stalker » пет мар 31, 2017 19:45

Betelgeuse написа:Фалкон 9 стана първата в историята ракета носител излетяла два пъти (а и второто приземяване беше успешно)
В този ред на мисли нека все пак припомним, че преди повече от година ракетата-прототип на Blue Origin - New Shepard, макар и суборбитална, постигна този успех на SpaceX - два последователни полета на една и съща космическа ракета (ако приемем границата от 100 км за космос).

Разбира се Falcon 9 и New Shepard са несравними като големина и товароносимост, но все пак чисто фактологически за мен Blue Origin успя да измъкне изпод носа на SpaceX и двата рекорда - за първо меко кацане на космическа ракета и за второ меко кацане на същата ракета.

Betelgeuse
Мнения: 1714
Регистриран: чет авг 11, 2005 22:26
Репутация: 11
Местоположение: остров Ванкувър
Контакти:

Re: Тема за SpaceX

Мнение от Betelgeuse » пон май 01, 2017 22:22

Перфектно заснето излитането и кацането (на първата степен) от днес:

[youtube]fV55f_CgsJA[/youtube]
Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is.

"...any scientist who couldn't explain to an eight-year old what he was doing is a charlatan."

SuperVas220
Мнения: 100
Регистриран: ср фев 18, 2015 21:24
Репутация: 1

Re: Тема за SpaceX

Мнение от SuperVas220 » вт май 02, 2017 22:25

Хубаво филмче! Добре, че товара беше военен, че да видим изцяло кацането на първата степен.

Хареса ми момента, когато ракетата започна да намалява скоростта си при връщането си, когато не се използваше основния двигател.

Стават все по-добри с връщането на първите степените.

Отговори
  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение