Това са някои от първите ми опити в астрофотографията. Ще съм благодарен на всякаква обратна връзка от вас.
Конфигурацията ми не е много за това, което правя. Камерата е ASI ZWO 290MC, която се води планетарна. Интеграцията на кадри е средно около час.
Нямам амбиция да правя снимки за конкурси, за мен е радост да видя някакъв резултат, а ако се науча да използвам по-добре възможностите на наличната конфигурация, може да помисля и за ъпгрейд.
Към момента основният недостатък на камерата, която е ползвам, е голямото увеличение, което я прави практически неизползваема за обекти с по-голяма площ на зрителното поле. Мога да забравя да снимам Плеядите, но за планетарни мъглявини и единични галактики мисля, че е пригодна.
Последващата обработка правя с GIMP, със съвсем базовите познания, които имам. Софтуерът за снимане е APT (Astrophotgraphy Tool). С SharpCap все още нещо не мога да се разбера. Stack-ването правя с DSS разбира се (DeepSky Stacker).
Последна промяна от n_antonov на пет юли 31, 2020 17:01, променено общо 1 път.
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
Към момента основният недостатък на камерата, която е ползвам, е голямото увеличение, което я прави практически неизползваема за обекти с по-голяма площ на зрителното поле. Мога да забравя да снимам Плеядите, но за планетарни мъглявини и единични галактики мисля, че е пригодна.
Здравей,
Увеличението идва от комбинацията фокусно разстояние на телескопа и диагонал на чипа на камерата. Аз използвам ето този сайт, за да видя как ще изглеждат нещата - www.astronomy.tools. Иначе за широките полета си трябва камера с голям диагонал на чипа и телескоп с подходящо фокусно разстояние (малко).
Аз до началото на годината бях с Alt-Az монтировка - супер лесна за подравняване по небето и намиране на обекти. Проблем идва въртенето на полето, но с 10-15 и до 30 секундни кадри може да се види много, но това го знаеш. Синергон има тема - Видеоастрономия за любители, където е показал наблюденията си на какви ли не обекти.
Кадрите ти са супер. И моите първи бяха такива и много си ги харесвам На небето има много обекти, които могат да се видят с твоята конфигурация. Към момента според мен може да се наблегне на много планетарни мъглявини, а през зимата на галактики
Аз ползвам SharpCap заради опцията, която предлага за Live Stack - самата програмка наслагва кадрите и за няколко минути можеш да видиш обекта с кратки експозиции. Там обаче трябва да си поиграе човек с настроиките за засичане на звезди, за да има база за Align.
Увеличението идва от комбинацията фокусно разстояние на телескопа и диагонал на чипа на камерата. Аз използвам ето този сайт, за да видя как ще изглеждат нещата - www.astronomy.tools. Иначе за широките полета си трябва камера с голям диагонал на чипа и телескоп с подходящо фокусно разстояние (малко).
Супер, много благодаря! Точно това се чудех, как се смята увеличение при камерите, когато директно поставяш сензора на фокуса на телескопа. Когато ползваш окуляр с леща, знам как се смята, но при това положение не знаех. Сега разбрах, че има такова нещо като фокален редуктор, който практически води до намаляване на увеличението. Струва ми се много по-добре засега да взема такъв за около 50 EUR, отколкото да се хвърлям на камера за 800-900 EUR. Просто са ужасно скъпи тези камери, направо е кожодерство. Аз затова взех планетарна, за да започна с нещо, с което да не се изръся торба пари още от самото начало. Просто това беше най-евтиното от скъпите.
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
Увеличението идва от комбинацията фокусно разстояние на телескопа и диагонал на чипа на камерата. Аз използвам ето този сайт, за да видя как ще изглеждат нещата - www.astronomy.tools. Иначе за широките полета си трябва камера с голям диагонал на чипа и телескоп с подходящо фокусно разстояние (малко).
Супер, много благодаря! Точно това се чудех, как се смята увеличение при камерите, когато директно поставяш сензора на фокуса на телескопа. Когато ползваш окуляр с леща, знам как се смята, но при това положение не знаех. Сега разбрах, че има такова нещо като фокален редуктор, който практически води до намаляване на увеличението. Струва ми се много по-добре засега да взема такъв за около 50 EUR, отколкото да се хвърлям на камера за 800-900 EUR. Просто са ужасно скъпи тези камери, направо е кожодерство. Аз затова взех планетарна, за да започна с нещо, с което да не се изръся торба пари още от самото начало. Просто това беше най-евтиното от скъпите.
Здравей,
ако вземеш фокалния редуктор, за който ти пуснах линк, мога да ти дам направо разстоянията
на които трябва да е от чипа на камерата за да получиш различни коефициенти ( За 0.6 - 33 mm , за 0.7 - 25 mm ).
Аз ползвах 0.6 , като най-удачно за бройката, която закупих. С F4 телескопа сега ползвам 0.7.
Фокалния редуктор не само ще ти даде по-голямо поле, а скъсява и времето за експозиции (0.7 - два пъти,0.6 - три пъти,0.5 - четири пъти) .
За Нютон в известна степен намалява и комата.
Камерата ти от подписа е АSI ZWO 290MC.
Изобщо не е само планетарна. Пише, че няма IR филтър, което означава, че е "отворена" за
инфрачервения спектър, което е задължително за много далечни галактики. Всичко е въпрос на настройки.
С телескопа 130 f3 (с редуктор 0.6) ще стигаш до обекти 16-17 звездна величина с експозиции до 15 сек.
Здравей,
ако вземеш фокалния редуктор, за който ти пуснах линк, мога да ти дам направо разстоянията
на които трябва да е от чипа на камерата за да получиш различни коефициенти ( За 0.6 - 33 mm , за 0.7 - 25 mm ).
Аз ползвах 0.6 , като най-удачно за бройката, която закупих. С F4 телескопа сега ползвам 0.7.
Фокалния редуктор не само ще ти даде по-голямо поле, а скъсява и времето за експозиции (0.7 - два пъти,0.6 - три пъти,0.5 - четири пъти) .
За Нютон в известна степен намалява и комата.
Камерата ти от подписа е АSI ZWO 290MC.
Изобщо не е само планетарна. Пише, че няма IR филтър, което означава, че е "отворена" за
инфрачервения спектър, което е задължително за много далечни галактики. Всичко е въпрос на настройки.
С телескопа 130 f3 (с редуктор 0.6) ще стигаш до обекти 16-17 звездна величина с експозиции до 15 сек.
Лека.
Това в супер ценно ноу-хау. Направо ми върна вярата в живота. Фокалния редуктор го поръчвам, без да се замислям. Ще споделям резултати.
Нещо малко странично. Какво ще кажете да си организираме един zoom семинар за астрофотография за начинаещи за нашата реалност? Имам платен абонамент. Ще се запише и ще остане като материал
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
Успех.
Ако има някакви въпроси за този тип наблюдения ( видеоастрономия), съм насреща.
Също по настройка на системата и подходящи за обектите експозиции.
Уточнявам, че ползвам livestack на програмата SharpCap .
Всички мои каталози подходящи за визуална, видеоастрономия и астрофото ги има в
голямата библиотека от подписа ми в раздела Наука-Астрономия.
Synergon, много е хубаво, когато имаш на чужд опит да се учиш и да напредваш. Респект и благодарности!
Ето с какво се занимавах този уикенд. След като първата вечер се занимавах с мъглявината "Котешко око" в Дракон, на следващата снимах мъглявината "Папионка" в Цефей. От "Котешко око" още не съм обработил материала, беше труден обект и не знам какво е излязло. Подозирам, че ще е разочарование. Като гледам резултата от двете сесии, си давам сметка, че може би е трябвало да сложа Барлоу лещата. Малки са и двете планетарни мъглявини и са излезли ситно.
Няма значение това, защото сега и без това се уча и всеки опит е полезен. Още повече, че беше пълнолуние и не очаквах да се получи кой знае какво. Нощите бяха кристални, на село традиционно няма излишна влага и небето се вижда дълбоко дори при ярка луна. По принцип всяка свободна вечер ми е супер скъпа, така че не подбирам и се радвам на всяка минута свободно време за занимание с астрономия.
Юлското новолуние беше пълна трагедия, само дето камъни не падаха от небето по едно време
Това е NGC40 в Цефей. 367 кадъра по 15 сек, елементарна обработка в GIMP (Levels&Curves).
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
Аз бих препоръчал някой филтър за светлинно замърсяване ако снимате от града. Аз ползвам на Baader Neodymium за галактики и UHC за мъглявини и съм много доволен.
Ефектът се вижда в това, че небето е черно, а цветовете на мъглявините изпъкват. Също така може да се снима и при пълна Луна.
Аз бих препоръчал някой филтър за светлинно замърсяване ако снимате от града. Аз ползвам на Baader Neodymium за галактики и UHC за мъглявини и съм много доволен.
Ефектът се вижда в това, че небето е черно, а цветовете на мъглявините изпъкват. Също така може да се снима и при пълна Луна.
Поздрави.
Благодаря, Sektor. Ще разгледам какво има по онлайн шоповете. Снимам на село при отлични условия, но нещо за луната няма да е лошо да взема, защото е голям лукс да се случи свободна вечер, безлунна и ясна, за да имам перфектните условия за наблюдение.
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
Ето с какво се забавлявах снощи от селския двор на Мещица. Помъчих се да изкарам нещо с Gimp-а с нивото на познанията, които имам. Фокалният редуктор ще ми дойде някъде след 15 септември и дотогава ще се забавлявам с каквото имам. Не, че после няма да продължа да се забавлявам пак с каквото имам
185 кадъра по 15 сек. (с Alt-Az монтировка съм не мога с по-голяма експозиция да снимам).
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
Много хубави попадения. Това, което виждам че може да се пипне, е премахването на розовото (вероятно един RGB баланс в Registax ще свърши работа), както и малко по-нисък gain при заснемането (или по-щадяща обработка), за да не прегарят.
Телескопи: Celestron C8 XLT, GSO 12" (305mm) Монтировка: NEQ6 Pro SynScan Планетарни камери: ZWO ASI290MM, Basler Ace acA640-100gm Планетарни филтри: Astrolumina LRGB, Astronomik IR pass 742nm Слънчев филтър: Baader ND5.0 solar filter Бинокли: БПЦ 8x30, SkyMaster 25x70 Фотоапарат: Canon 400D
2.5x Powermate, 2x Omni, 5x TS и др.
По-скоро при обработката съм "предобрил манджата", както казват старите хора
Ползвал съм възможно най-лесните програми за работа.
Registax нещо ми се опъна и ползвах Autostakkert. По 60 сек. клипчета, защото ставаха огромни и ме беше страх да не препълня лаптопа.
Ползвах ASICap за самото снимане, играех си с Gain/Exposure в реално време, докато докарам нещо визуално да прилича на това, което си представям, че планетата е
Тези снимки специално са с Барлоу 2х, но вчера правих и без, като този път работих с SharpCap. Още не съм ги обработил. Исках да хвана Юпитер да се виждат и луните. Ползвах универсален контарстен филтър на TS-Optics. В момента само с това разполагам.
Довечера продължавам експериментите и ще споделям
За графичната обработка ползвам Gimp, very basic Познанията ми са супер в начална фаза.
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
относно програмите - като златен стандарт за отсяване на кадри е Autostakkert3 , като до колкото знам дори авторът работи за 4-та версия.
Съвсем скоро излезе много яко видео от самия Emil Kraaikamp, в което обяснява много добре кое как работи. Силно го препоръчвам:
RGB подравняването също става супер. Аз от скоро ползвам цветна камера и колега от форума ми препоръча опцията - работи отлично.Има и заигравка с Noise Robust, на който трябва да се обърне специално внимание!
За шапрването пък основно се ползва Registax. Ако отново говорим за златни стандарти определено Registax е софтуерът за шарпване. Влачиш вече стакнатото изображение от AS!3 в Registax и то ще те прехвърли директно на таб Wavelet. Аз лично за Wavelet filter ползва Default - ако данните са добри и Gaussian+ Linked wavelet ако сийнингът не е бил добър. В последно време шарпвам от layer2 надолу. Layer1 е за най-финия детайл, но ако се са oversampled данните вместо детайл излиза шум и квадратчета (при цветна камера). Дори и за финалния постпроцесинг се справя супер. На това видео - към края показват какви чудеса могат да се правят, без да се ползва Photoshop:
Ти щом снимаш с х2 барлоу можеш и да пробваш да направиш Dizzle 3x , да добавиш шарп с Initial Layer 2 или 3 в registax и след това да го намалиш изображението до подходящ размер.
За софтуера за снимане бих препоръчал да пробваш Firecapture. Има безброй улесняващи работата инструменти. За да намалиш големината на файловете ползвай ROI. Ако монтировката не води точно и ти трябва по-голямо поле, можеш да снимаш при по-голяма площ, но да си активираш софтуерът да кропва само региона с планетата.
аз периодично си ги пускам и мога да кажа, че ползвам 80-90% от всички неща , вкл. гидиране по центъра на планетата. Безценно е и гидирането по кратер, ако се снима луна.
Така, за филтъра благодаря, поръчан е! И без това ми върнаха парите за фокалния редуктор, защото нещо са закъсали с доставките.
Снощи снимките не станаха, луната омазва всичко вече и прави планетите жълти.
Но обработих снимките от предишната вечер, както ми каза Спас - взех готовия TIF, генериран от Autostakkert и го отворих в Registax. Хвърли ме направо в Wavelet и определено признавам, че тази програма разбира от планети
Поиграх си с RGB Balance, нивата на контраста и шарпването и мисля, че нещата станаха нереални (или по-скоро по-реални, отколкото преди). Това са първите ми планетни снимки и направо ме разбиват. Не съм очаквал да получа такъв резултат. Изобщо не съм ги пипал в графична програма.
Телескоп: Sky-Watcher 130/650, Newton Reflector
Камера: ASI ZWO 290MC (planetary)
Фокален редуктор: TS-Optics Focal Reducer 1,25" 0.5x
Филтри: SVBONY UV IR CUT 1.25", TS-Optics UCF 1.25''.
Монтировка: Alt-Az SynScan WiFi
Софтуер: APT, GIMP 2.10, DeepSky Stacker etc.
@n_antonov , ако не греша тази камера ASI290MC има само Protective Window, а не UV IR CUT filter. Подозирам т.к. камерата е чувствителна в IR спектъра, както ASI224MC. Ако е така, то това обяснява розовия цвят на планетите. Уви ще трябва да поръчаш и този филтър ако искаш да снимаш планети.. Погледни камерата отпред и ако стъкълцето розовее, то значи е с UV IR CUT filter, ако зеленее, значи е защитно стъкло.
@n_antonov , ако не греша тази камера ASI290MC има само Protective Window, а не UV IR CUT filter. Подозирам т.к. камерата е чувствителна в IR спектъра, както ASI224MC. Ако е така, то това обяснява розовия цвят на планетите. Уви ще трябва да поръчаш и този филтър ако искаш да снимаш планети.. Погледни камерата отпред и ако стъкълцето розовее, то значи е с UV IR CUT filter, ако зеленее, значи е защитно стъкло.
няма IR филтър, както и моята и точно от това розове особено Марс и като са ниско планетите.
Имам точно на ZWO филтъра, който си препоръчал, върши работа.
Ами специално за планетите /макар да не съм много по тях/ има специални IR Pass филтри, понеже IR спектъра се влияе най-малко от атмосферата. Така че да се реже IR за планети не е добра идея.
Ами специално за планетите /макар да не съм много по тях/ има специални IR Pass филтри, понеже IR спектъра се влияе най-малко от атмосферата. Така че да се реже IR за планети не е добра идея.
IR Pass се ползва в особени случаи - например при лунарни снимки, при Jupiter, Mars, Saturn, но тук идеята е да се замести червения канал ако се ползва монохромна камера или да се добави като луминанс за повече детайл. Като изключим лунарното, при планетите това докарва различен цвят, кара изображението да изглежда неестествено и лично аз не го практикувам в последно време. За луна пък червения CCD филтър в комбинация с монохромна камера дава по мек и приятен вид на нещата и също е доста пробивен, както IR. Готин аксесоар е, но не засмества другото. Цветната камера си иска IR Cut фитлтър. Дори цветните филтри LRGB, допреди няколко години ги разделяха на две групи - такива за планети и такива за deep Sky. Планетарните имаха допълнителен IR Cut слой. Причината до колкото съм се интересувал е, че IR светлината и видимата са с различен фокус и ако влезе заедно с видимата предизвиква блър. В случая камерата е от няколкото модели чувствителни и за IR и за това не са и монтирали фабрично IR Cut .
Това с дневната светлина не го оспорвам въобще. Ако наистина измества фокуса и прави блър, това е добър аргумент ... макар, че по тази логика фокусът от синьо, към червено хептен трябва да бяга.
Сравнението го пуснах повече заради колега , за да се види разликата с цветовете. Относно блър-а не помня къде точно съм го чел. Ще се опитам да намеря инфо по въпроса. да не говорим, че имам IR Pass 742nm на астрономик, който е със същия фокус като RGB сета ми на астрономик . Може да се окаже някакъв мит та да не се приема 1:1. Ако има някой запознат да пише моля.
[ЕДИТ] от сайта на ZWO:
infrared or IR light is invisible to the human eye, and so even though most telescopes are not designed to focus IR light, it does not matter when you are using your telescope visually. However, when you add a camera to the mix, its a whole other story! Unlike the human eye, a silicon sensor is very sensitive to light in the infrared portion of the spectrum, and that is a problem because infrared images are blurry as all get out. That means your nice, sharp visual light image is degraded by the addition of the infrared layer. This problem can easily be solved by blocking the infrared, and the ZWO IR Cut-Off, will do just that.